Tänään tiistaina on puuhailtu tällaista. Siinä sitä ois lämmikettä ensi talveksi.
Vävypojat appiukon kanssa ovat olleet ahkerina ja kuukauden verran ollaan puusavotassa etuajassa aikaisempiin keväisiin verrattuna. Melkein aina on tämä touhu saatu päätökseen vasta huhtikuun loppupuolella, mutta nyt ois enää ulkona olevan kasan pinoaminen tai siirtäminen toisaalle latoon.
Tuonne ylös sitä vielä joku puu mahtuisi kun vain jaksaa nakella.
Ovesta ei ainakaan enää mene yhtään puuta.
On se vaan niin ihanaa talven pakkasilla kantaa saunaan ja takkaan ja leivinuuniin kuivia klapeja ja nauttia elävän tulen loimusta ja räiskeestä. Se tuo kuusipuu pitää palaessaan niin rauhoittavan kuuloista rätinää ja pauketta, että oikein nautinnokseen sitä kuuntelee.
Onkinpa klapi poikineen. Hyvä on ensi talvena lämmitellä.
VastaaPoistaJuu nyt on puuta. Jäi vähän talveltakin varastoon kun oli niin leutoa. Onpahan kuivaa ylivuotista vähän jemmassa.
PoistaHyvän näköistä polttopuuta, kova homma vielä siulla edessä. Vaik kerrostalos asutaankin, tiedän kyl näistä maahommista jottain, sen ainaki, ettei lämpö tule, jos ei panna pökköä pesään:)
VastaaPoistaEi se lämmin tule täällä maallakaan ilmaiseksi. Vaivaa on nähtävä sen eteen. Mutta hyvää kuntoilua se vaan on.
Poistano jopas on puuta,vaan niin sitä pitää ollaki,jotta talavella tarkenoo:) Mullaki just parhaillaan rätisee uunissa,yöpakkasia pitää vielä,ni pakko lämmittää uunia :)
VastaaPoistaSitä pitää olla paljon varastossa polttoainetta, jos sattuu taas ensi talvena olemaan kuukausitolkulla 35 asteen pakkasia. Kun ei voi tietää. Ja kun koko iso talo lämpiää puulla ja leivinuuniin ja saunanpesään ja karjakeittiöönkin pitää olla klapia, niin ei vähä riitä.
PoistaKyllä se vaan takassa on ihanaa elävä tuli.