Heivatut kudelmat-blogista sain tällaisen haasteen, että pitää kuvata arkea viitenä päivänä viikossa ja kertoa vähän kuvista.
Maatalossa kun asustelen ja työskentelen täyspäiväisesti, niin aloitanpa tällä kuvalla. Tässä on AIV-rehua jaettavaksi navetan asukeille. 12 tällaista kuormaa jaan joka aamu ja ilta eli ihan käsipelillä toimii jako. Meillä on aikas vanhanaikainen navetta eikä ole tarkoituskaan enää tällä iällä alkaa mihinkään radikaaleihin laajennus- ja uudistusprojekteihin. Raskasta on mutta tässä se kunto pysyy hyvänä.
Tälle päivälle sattui myös mittalypsy ja näytteiden otto. Jokaisesta tällä hetkellä lypsyssä olevasta lehmästä otetaan pieneen pulloon maitonäyte ja loota laitetaan laboratorioon analysoitavaksi. Tällä selvitetään lehmäkohtaisesti millaista maitoa mikin lehmä tuottaa.
Tässäpä loota on sitten lähdössä maitoauton mukaan illalla.
Asiaan kuuluisi haastaa joka päivä yksi blogi mukaan, mutta ajanpuutteen vuoksi en jaa haastetta. Minulle on tarpeeksi puuhaa kun saan joka päivä kuvatuksi jotain päivän askaretta ja laitetuksi sen tänne blogiin.
Jaa' a kyl siul on työtä ja viitit viel vastailla ..hhmmm..joskuski joutaviin haasteisiin ja kyselyihin..hhmm Voimia siul näien maataloustöijen tekemiseen, siin ei " herkät" taiteilijan sormet kottikärryjä lykkäis viittä metrii kauemmas....
VastaaPoistaTyötä kyllä riittää eläkkeelle asti, se on varmaa. Kun vain jaksaa puurtaa. On se raskasta välillä kun joka ikinen aamu ja ilta on samat askareet. Ne on PAKKO tehdä, vaikka kuin väsyttäis.
PoistaKiva, kun otit haasteen vastaan! :) Sinun arkeasi on varmasti mukavaa seurata näin blogin välityksellä.
VastaaPoistaNo otin vastaan kun ajattelin itsekin, et on kivaa nähdä oikein "paperilla", mitä sitä tulikaan viikon aikana tehdyksi. Aamut ja illathan menee navetassa, mutta mahtuu päivään joskus muutakin. Jopa neulomaan ehtii aina jossain välissä.
PoistaOnhan nuo navetta askareet voimille käyviä. Meilläkin on ollut karjaa kotona joten tiedän mitä se on .
VastaaPoistaHyvää tiistaita
Eihän tätä hommaa oikein ymmärrä sellainen joka ei ole koskaan maatalon elämää itse kokenut. Onneksi niitäkin on vielä jotka muistavat esim. lapsuudestaan miten niitä lehmiä hoidetaan. Ja se hyvä puoli tässä on että sitä liikettä tulee niin paljon, ettei ylipainon kanssa tarvii taistella. Kun vielä vähän jaksaa liikuntaa harrastaa muutaman kerran viikossa, niin kunto pysyy korkealla ja kilot pois. Ja saa syödä melkein mitä haluaa.
PoistaKyllä on mielenkiintoisia juttuja mahtunut päivääsi. Näin paljasjalkaisena kaupunkilaisena minua on aina kiinnostanut, mitä niissä maatiloilla oikein touhutaan. Meillä on ollut haaveena ottaa pari kolme kanaa, mutta haaveeksi se vielä ainakin taitaa jäädä..
VastaaPoistaJuu ei tää ole yhtään yksitoikkoista. Aamulla ei aina tiedä mitä päivä tuo tullessaan.
PoistaSinun kannattaisi viettää yksi lomasi oikein jossain maatilamatkailutilalla ja tutustua siellä kaikkiin tilan töihin.:):) Sen jälkeen varmasti sanoisit et ihan hullun hommaa.
Ai että tulee niin oma lapsuus mieleen ja tosta eka kuvasta se virtasen tuoksu+aamu-uniset,nälkäiset lehmän-kantturat. mä meinasin tähän haasteeseen kans osallistua kuhan saan ekaks entiset haasteet alta pois ;)
VastaaPoistaOtapa haaste vastaan ja kuvaile arkeasi. Se on mielenkiintoista puuhaa.
Poista