perjantai 4. huhtikuuta 2014

ARKIKUVAHAASTE: TORSTAINA TOUHUTTIIN


Torstain kuvat tulevat nyt viiveellä. Oli eilen sen verran hektinen päivä, etten ehtinyt kameran kanssa seurustelemaan vaikka kaikkea kyllä puuhailtiin. 
Minulle tuli kolme tyttären lasta hoitoon, kun vanhempansa suuntasivat Ylläkselle viikonloppulomalle, niin heidän kanssaan on sitten yritetty tehdä vähän sisähommia.
Jokakeväiset viljelykset odottavat ilmojen lämpenemistä ja kasvihuoneelle pääsyä. Tässä on persilja jo hyvällä alulla. Muutaman viikon päästä saadaan jo satoa. 

Tomaatin taimetkin kurkottelevat yläilmoihin. Nämä vaativat kastelua joka päivä, niin ovat juoppoja. Ja valoon päin on muistettava kääntää ruukkua.

Paprikaakin laitoin taas vaihteeksi. Sitä syödään sellaisenaan ja osan laitan tomaattisoseen sekaan sitten syksymmällä, kun keitän tomaatteja soseeksi sipulin ja valkosipulin ja mausteiden kanssa. Siitä tulee hyvää pizzan täytettä ja tietääpähän mitä syö. Kotimaista lähiruokaa ja puhdasta sellaista.
 

Eiliseen päivään mahtui myös neulekahvilassa käynti. Ensin en ajatellut lähteä, mutta teini lupasi katsoa pikkuisten perään ja ulkoilla heidän kanssaan, niin pääsin lähtemään.
 Tällaisia myssyjä olen nyt tikuttanut kun eräs neulekahvila tuttavani oli vienyt lankakauppiaalle kirpparilta ostamansa kulahtaneen myssyn malliksi ja kysynyt josko hän neuloisi samanlaisen uuden.  
No lankakauppias tyrkkäsi myssyn ja langat minulle ja kun ei mallikaan ollut ihmeellinen, niin päätin tehdä.
Vähän on haasteellista mukeloiden kanssa neulominen välillä, mutta aina sitä jossain välissä saa tikut käsiinsä ja muutaman silmukan tehdyksi.

6 kommenttia:

  1. Voi kuinka mä tykkään täällä käydä lukemassa ja katselemassa kaikkea tuota maatalon työntäyteistä arkea. Muistuu niin entiset olot mieleeni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arki on todellakin täynnä työtä. Ainakin sen 12 tuntia vuorokaudessa ja kesällä enemmänkin.Jos 5-6 tuntia nukutaan niin loppuaika painetaan kieli vyön alla töiden perässä. Välillä toki on ruokatauot ja se puolentunnin ettonella päivällisen jälkeen ennen iltanavetalle menoa.
      Mutta en valita, itte oon osani valinnu. Oma viehätyksensä se on tässäkin ammatissa.

      Poista
  2. Ihania kuvahaasteen kuvia. Tykkään ammuista ja kasvihuonejutut kiinnostaa. Jokohan tänä kevväänä itekki sais kasvatettua jotaki, pitäs vissiin kiireesti jo alotella.
    Kauniita ompeluksia ja neulomuksia taas niin palijon, sulla on tahti ku konneella. ;) Mukavaa kevättä. Käyhän piipahtamassa Näpin neuleissaki taasen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nää on sitä mun tavallista arkea. Ja tylsää sellaista, välillä. Neulominen ja puutarha ovat ne mun harrastukset. Keväällä se kummasti aina alkaa kiehtomaan nuo kylvöpuuhat vaikka kui päättäisi ettei enää laita mitään "ensi vuonna".
      Ja kai se niin on ,et mitä kiireisempi työ, sen enemmän oppii ehtimään myös harrastuksen parissa. Ei ole aikaa vitkastella ja vatuloida yhden työn parissa. Valmista on saatava nopsaan jos aikoo yleensä valmista saada.

      Poista
  3. nams mitä herkkuja tulossa syksyllä!..Kaikesta on joutunu luopumaan,ku rakas siskoni,joka teki monenmoista herkkua syksyisin,kuoli reilu vuosi sitten..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, otan osaa. Suru on niin lähellä vielä varmasti vaikka vuosi on kulunutkin. Hyviä muistoja varmasti jäi ja sait nauttia siskosi herkuista. Niinhän täällä jokainen touhuaa aikansa ja jokaiselle tulee aika lähteä joskus.
      Mutta mitäs jos kokeilisit niitä siskosi herkkuja nyt ihan itse tehdä. Minusta syksy on niin ihanaa just ruokajuttujen kanssa kun tykkään itse kaikista kasviksista. Nyt jo oikein odotan uusia kotimaisia kukkakaalia ja parsakaalia ja paprikaa. Ne kun on olleet ulkoa tuotuja talven. Ja kotimaisissa maku on ihan toista luokkaa.

      Poista