Perjantain kuva-haaste tulee taas viiveellä. Kuvatuksi sain, mutta en ehtinyt koneelle vielä eilenkään. ja nytkin yritin ehättää laittamaan kuvat heti aamusta, mutta niin vain kolme mukeloa sain kaverikseni. Mokomat osaavat herätä aikaisin, vaikka illalla yritettiin vähän venyttää nukkumaan menoa.
Perjantaina tytär teki päivälliseksi täytettyjä broilerifileitä. Täytteeksi laittoi pippurituorejuustoa, emmentalsiivun, paprikaa ja ananasta, muutamiin tuli paprikan tilalle suolakurkkua. Mausteeksi vain ripaus suolaa ja broilerimaustetta. Kastikkeena on vuoassa vettä, kermaa ja puolikas kanaliemikuutio. Lisänä riisiä, vihersalaattia, raejuustoa ja fetakuutioita.
Pieni onnettomuuskin sattui perjantaina. Oltiin juuri saatu syödyksi herkullinen päivällinen, kun samanikäiset serkkupojat leikkivät olkkarissa mummin tasapainolaudalla. Eiköpähän pienempi heistä pudota laudan kontallaan olevan pojan pikkurillin päälle ja niin sormeen tuli syvä haava ja kynsi irti. Oli se aika hurjan näköinen ja ei siinä muu auttanut kuin samantien lähteä päivystykseen ajamaan. Nyt sormessa on tuollainen sininen paketti, mikä pitää päivittäin vaihtaa.
Vai ei tuo pojun menoa hidastanut ollenkaan. Syömispuuhat vain menivät nyt uusiksi, kun ei suostunut itse syömään. Ja onhan se hankalaa kun ei voi toisella kädellä mukiin tarttua.
Perjantain aamupuurolla ollaan tässä. Kuopus halusi puuroonsa vadelma-punaherukkahilloa, isosisko mustikka-vadelmahilloa ja keskimmäinen mansikkahilloa. Hillot ovat tietysti itsetehtyjä pakastemarjoista, kun niitä on pakastimet vielä pullollaan. Riittävät hyvin uuteen satokauteen asti ja raaskii vähän hillojakin keitellä. Toki suurin osa marjoista syödään sellaisenaan iltapalalla ja aamupuuron kanssa.
Minulla on siitä ihania lastenlapsia, että he eivät nirsoile ruuan kanssa. Ei tarvii ranskalaisia ja sipsejä ja karkkeja ja keksejä kaappiin varata, vaan normaali terveellinen ja monipuolinen kotiruoka kelpaa. Taitaa jäätelö olla herkuista paras.
Niin, olihan tässä haastetta, että sain sen päivän kuvan aina koneelle. Asiaanhan kuuluisi jokaisen päivän kohdalla haastaa joku blogi mukaan, mutta sitä en enää ehdi kyllä tekemään. On liian iso urakka minulle. Ottakaapa silti mukaan haaste tästä te jotka täällä vierailette, jos siltä tuntuu, että haluatte arkeanne kuvata. Mukavaa oli, kiitos MariJ, jolta haasteen sain.
Olipas mukava, kun otit haasteen vastaan, eikä yhtään haittaa, vaikka eivät tulleet "ajallaan". Käsittääkseni haasteessa ei edes sanottu, että viiden päivän tulisi olla perättäisiä päiviä. :)
VastaaPoistaMinunkaan lapset eivät nirsoile ruuan kanssa, ja meillä syödään lähes poikkeuksetta tavallista, lisäaineetonta kotiruokaa. Maaliskuun alusta asti ollaan oltu myös kokonaan ilman punaista lihaa ja lisätty kasvisruokien määrää, ja hyvin on lapsille maistuneet. Meillä pitää oikeasti isovanhempia toppuutella, etteivät tyrkytä lapsille niitä karkkeja yms.! Sipsejä meidän kotona ei ole ollut ikinä, kavereittensa synttäreillä ovat saattaneet niitä maistaa, samoin kuin limppariakin - meidän lasten synttäreillä tarjotaan ihan mummun tai papan tekemää marjamehua, johon ei muuten tehdessä laiteta edes sokeria, vaan vasta omaan lasiinsa saa jokainen laittaa sokeria makunsa mukaan. Esim. minä juon ne mehut ihan sokerittomina. :) Jäätelö on meidänkin lasten suurin herkku (koska sitä saa niin äärimmäisen harvoin), mutta minun makuuni kaupan jäätelöissäkin on ihan liikaa lisäaineita, joten senkin teen mieluummin itse. :)
Kivaa oli kyllä laitella arkikuvia. Luulin kyllä et pitää olla kuvat maanantaista perjantaihin ja siksi kuvasinkin joka päivä jotain, vaikken sit blogiin sanutkaan niitä ajallaan.
PoistaNiin tuo ruokapolitiikka on kyllä mielenkiintoista. Meilläkin vanhin poika oli kuudennella luokalla eikä ollut ikinä syönyt vielä hampurilaista. Koulussa oli ollut silloin eka kerran ja ope ihmetteli, kun ei osannutkaan syödä. No sanoin opelle, etteipä se ole kertaakaan sitä vielä syönyt. Ja ranskalaisia taidettiin syödä meidän perheessä eka kerran joskus -95 tai -96. Nekin tuttavaperheen uudenvuoden valvojaisissa. Välillä sitten tuntui että aina pitää olla ranskalaisia ja makkaraa, ja nyt taas on mennyt monta vuotta, etten ole ranskalaisia ostanut.
Kyllä tällä iällä jo pitää panostaa terveelliseen, lisäaineettomaan ruokaan. Ja vielä todellakin kasvispainotteiseen. Lihaa meillä syödään laidasta laitaan ja kalaa useasti. Mutta aina on vähintäänkin vihersalaatti pöydässä ja ainakin kaksi kertaa kolmesta jotain kasviksia lisäksi.
Itse en isovanhempana koskaan ole vienyt lastenlapsille karkkia ja sipsejä. En tykkää niistä itsekään, niin miksi veisin toisille. Mieluummin jäätelöä.
Kyllä lasten kanssa menee joutuin aika. Hyvä että mummon ruoka maistuu. Sitä sattuu ja tapahtuu kaikenlaista lapsille kun ovat vilkkaita. Hyvää viikkoa.
VastaaPoistaNopsaan meni kyl viikonloppu. Ja hulinaa oli.
Poistahatun noston paikka lastenlapsille,ku maistuu kunnon ruoka! :) meillä tahtoo olla nirsoilevaa väkeä,mistä liene johtuu..Etenki isommat...
VastaaPoistaKai se on periytynyt kotoa käsin omille lapsilleni se idea, että oikeaa ruokaa syödään. Herkkuja ei ole tarvetta tulla vinkumaan jos ruoka jää lautaselle. Olen itse ollut tiukka ja johdonmukainen syömisissä ja laittanut aina laidasta laitaan kaikkea. Niin kaalikääryleitä kuin paistettuja muikkujakin ja pippuripihvejä ja sen semmoista. Ja lapset ovat syöneet samaa kuin aikuisetkin. Ja omat lapset noudattavat samaa linjaa näköjään. Syödään kotona itsetehtyä ruokaa eikä osteta kaupan valmiita sapuskoja. Makarooniakin vain kerran parissa kuukaudessa.
Poista