maanantai 13. toukokuuta 2013

KYLVÖT OVAT HYVÄLLÄ MALLILLA


Viljelypuuhat minulla alkoivat maaliskuulla. On vaan ollut niin kylmää, että ei ensin meinanneet kylvökseni millään suostua kasvamaan. Ja kun niitä yrittää sisätiloissa pitää ennen kasvihuoneeseen siirtoa, niin tahtoo kasvu kärsiä vähäisen valoisuuden takia. Siirränkin yleensä kaikki kylvökseni kasvihuoneeseen jo huhtikuun alussa. Taitaa aikaisin siirto olla 4.4 jonain vuonna.  Tänä vuonna vasta puolessa välissä huhtikuuta.

Salaatin kylvän aina isoon rasiaan ja tästä nyt lauantaina koulin nämä liian tiheässä olevat taimet omiin ruukkuihinsa. 2-3 taimea voi hyvin laittaa yhteen ruukkuun. Näin saa syötävää jo aikas aikaisin keväällä. Sitten kesäkuulla istutan kaikki ulos kasvimaalle.


Persiljahan on sitten todella hidasta itämään ja senkin olen ratkaissut kylvämällä useaan kertaan isoon rasiaan ja ko
koulimalla sitten ruukkuihin. Voi ottaa syötäväksi jo näistä ruukuista ja sitten istuttaa kasvimaalle, kun sää lämpenee.


Vaihteeksi innostuin taas laittamaan parsakaaltakin kasvamaan. Myös ruusukaalta ja lehtikaalta laitoin. Näistähän ei ole mitään takeita saako satoa, kun kirpat meinaavat ainakin kuivana kesänä syödä kaiken. Ajattelin kyllä kokeilla harsoa kaalintaimien päällä, josko auttais. Myrkkyjä en käytä.
Nämä koulin tänään omiin ruukuihinsa.


Toinen, myöhemmällä kylvetty persiljasatsikin on jo itänyt ja oikealla näkyy purjontaimia. Takana samettikukkaa ja leijonankitaa.
Sitä olen tässä vuosien saatossa ihmetellyt, että miksi lähes kaikki kukantaimet kasvavat hurjaa vauhtia silloin, kun ne koulii ensin isompaan yhteiseen ruukkuun. Yleensähän ne laitetaan yksin omiin pieniin ruukkuihinsa, mutta niissä kasvu on tosi hidasta. Eivätkö kasvitkaan kukoista yksin, vaan hyvässä seurassa innostuvat kasvamaan oikein kilpaa kuka korkeimmalle latvansa kurottaa. Onko kasveillakin sielu?


Ryvässipuliakin olen hyvällä menestyksellä kasvattanut jo vuosia ihan parvekelaatikoissa. Multatila riittää hyvin ja sato on runsas. 3-6 sipulia saattaa tulla yhdestä istukkaasta. Myös punasipulit ja ykkössipulit kasvatan osittain näissä laatikoissa.  Melko tarkkaan kaksi kuukautta menee, kun satoa saa ja sipulit kasvavat tosi isoiksi, jos antaa vähän lisälannoitusta . Nämä laatikot siirrän ulos heti kun on niin lämmintä, ettei ala kukkavarsia muodostumaan.
Hyvin ehdin sitten vielä toisenkin satsin laittaa, kunhan nämä on syöty ja korjattu pois. Jos tarpeeksi aikaisin laittaa eli huhtikuun alussa ensimmäiset sipulit, niin kesäkuun alussa saa laittaa toisen satsin kasvamaan ja vielä ehtii elokuun alussakin kolmannen kasvattaa. Mikäli on kasvihuoneella jonkinlainen lämmitys. Miksei ulkonakin jos on lämmin syksy.


Ettei elämä olisi pelkkää syömistä, pitää silmäniloakin olla. Petuniat ja lumihiutaleet kukkivat jo. Tulisi vain lämmintä tännekin pohjoiseen, että saisin nämäkin ulos. Ja toiveissahan on sitten lämmin ja aurinkoinen kesä, ei yhtään samaa lajia kuin viime kesä.

Nyt lähden siivoamaan pihaa ja rapsuttelemaan kukkapenkkejä, näkyykö sieltä vielä mitään vihreää. Ja onko talvi tehnyt perennoille tuhojaan. Isolla pihalla puuhaa riittää.

6 kommenttia:

  1. Jo on ihania taimia.. Sinullahan kasvaa vaikka mitä. Itse olen huono esikasvattaja. Jotenkin ne vain epäonnistuu..Joten tyydyn ostamaan valmiita taimia ja sitten istutan ne. parina vuonna olen kyllä onnistunut esikasvattamaan samettikukkaa.. nytkin sitä kokeilen..Runsasta sato kesää ....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vuosi vuoden jälkeen pitää kaikkea kokeilla ja aina ei kyl kasva mikään. Viime kevät oli sellainen että ostin sitten taimia osittain, kun omat ei yksinkertaisesti kasvaneet. Olisipa nyt lämmin ja kuivempi kesä kuin edellinen.

      Poista
  2. Kylvöksesi on jo hyvällä mallilla. Näytää niin hyviltä kaikki taimet. Oikea multasormi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kylvökset ovat tuostakin jo kasvaneet. Persiljaa on syöty ja salaattikin on parin päivän päästä syötävää. Odottelen vain että saisin kaalit ja palsternakat ja kaiken muunkin istuttaa ulos. Ja pottu kasvaa ämpärissä.

      Poista
  3. Minäkin laitoin valkosipulin kynsiä 4 kpl kasvamaan. Pitäisi siirtää ulos maahan, mutta en ole vielä löytänyt niile paikkaa. Tuo selkäni ei oikein tykkää keväthommista. Se on sama joka kevät kun pitäisi olla tuolla selkä kumarassa, niin kipeytyy jo ennenkuin uskaltaa ajatella. Ei olis miusta maalaistalon emännäksi. Liian vaivainen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mie laitoin jo valkosipulit maahan, toistasataa kynttä (kukahan ne syksyllä korjaa maasta), ja porkkanaa kylvin myös. Ensi viikolla sitten loput, mitä kasvimaahan mahtuu.
      juu, on se tää maatalon emännän ammatti välillä aikas raskastakin. Välillä selkä jumissa, mut sitten jumpataan ja käydään kuntosalilla.

      Poista