keskiviikko 29. toukokuuta 2013

KASVIMAANI NYT


Tällaisiin laatikoihin tai lavoihin laitoin nyt kasvimaani. Jo viime kesänä minulla oli näitä, mutta kun se kesä oli sateinen niin ei oikein mikään kasvanut niin hyvin kuin odotin. Tähän on helppo kylvää, kun saa vähän korkeammalle ripotella siemenet. Multa pysyy hyvin laatikossa ja rikkaruohojen kitkeminenkin on helppoa.


Salaatin kylvin ensin kasvihuoneelle huhtikuussa ja nyt istutin vain taimet ulos. Suuri osa on vieläkin purkeissa ja niistä ollaan jo muutaman päivän ajan saatu syötävää. Kylvin toisenkin satsin itämään kun salaattihan menee aikas pian vanhaksi jos on näinkin lämmintä pitkään.  Saan ne sitten muutaman viikon päästä laittaa maahan.


Kaalin taimiakin kasvatin taas pitkästä aikaa. Lehtikaalia on nyt ensimmäisen kerran kokeilussa. Saas nähdä millaista sapuskaa osaan siitä laittaa. Ohjeitahan varmasti löytyy pilvin pimein netin syövereistä.
Ruusukaalia olen joskus aiemmin laittanut ja sain todella hyvän sadon. Kuivana ja lämpimänä kesänä vain on kirpat riesana, ne saattavat syödä kaiken ennenkuin viljelijä ehtii "kissaa sanoa". En tiedä auttaisko harso, jos levittäisin sen kaalimaalleni.


Parsakaalista meillä tykkäävät kaikki. Vähän pelkään, että laitoinko liian tiheään kaalini, mutta kun noita laatikoita siippa teki vain tuon verran  ja maatakin olisi pitänyt möyhentää lisää, niin päätin pärjätä nyt näillä.


Palsternakkaa kasvaa tässä. Se on hyvää lihakeitossa ja karjalanpaistiinkin laitan aina selleriä, palsternakkaa, porkkanaa, lanttua ja sipulia. Vihanneksia ja kasviksiahan ei koskaan syö liikaa, niin niitä on hyvä ujuttaa ruokaan kuin ruokaan.


Persilja on näin komeaa. Kasvihuoneessa tämäkin kasvatettu ensin purkeissa.  Enpä muista tällaista kevättä, että minulla olisi jo toukokuun viimeisellä viikolla ollut persiljaa ja salaattia omasta kasvimaasta ruokapöydässä. Viime vuonnakin tein koko kasvimaan vasta viikkoa ennen juhannusta. Eikä ois haitannut vaikken olisi mitään laittanut, kun ei juuri mikään ehtinyt kasvaa kunnolla.
Toivottavasti tänä kesä on nyt erilainen.


Valkosipulin kynsiä upotin maahan toistasataa kappaletta ja melkein kaikki olivat nousseet pintaan. Harson alla pidin näitä ensin, tänään otin harson pois. Takana olevassa porkkanapenkissä on harso vielä paikoillaan. Sekin on jo itänyt ja tällä menolla saan harventaa juhannusviikolla viimeistään, varmaan ennenkin.


Ryvässipulia, ykkössipulia ja punasipulia laitoin myös aikas paljon. Sipulia kuluu meidän perheessä kyllä paljon talven mittaan. Jospa ei tulisi enää kovin kylmiä päiviä, ettei alkaisi muodostumaan kukkavarsia.


Kasvihuonesipulit parvekelaatikoissa kukoistavat ja laitoin lisääkin punasipulia ja ryvässipulia laatikoihin, kun ei kaikki siemenet mahtuneet ulos penkkiin.


Kuten kuvasta näkyy, saan yhdestä istukkaasta jopa seitsemänkin sipulia. On siis aikas satoisaa.



Ruukkupersiljaa.

4 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Toivon kyllä et tänä vuonna sais jotain satoa korjatakin. juuri kävin kastelemassa vähän sipulipenkkejä. Tiedä sitten onko siitä hyötyä.

      Poista
  2. Kiva katsoa kylvöksiäsi kun ovat niin kauniisti taimellaan. Minä olen huono viherpeukalo. Meillä mies on melkein enemmän siihen suuntaan. Jotenkin oikein hävettää, mutta olen sanonut että se on sukuvika, jos ei ole kaikesta kiinnostunut. Niinkuin mullassa möyhimisestä tai ruoanlaitosta. Minä vaan tekisin käsitöitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu eihän sitä tarvii kaikkien ollakaan kiinnostunut samoista asioista. Ei minuakaan kiinnosta tippaakaan sisustusjutut ja shoppaileminen, siis kaikenmaailman tavaran haaliminen vain sen takia kun "on niiiiin ihanaa". Ostan vain sen mitä todella tarvitsen. Harrastetaan vain hyvillä mielin sitä mikä on mieluista. Käsitöitä miekii tekisin koko ajan mutta on pakko välillä tehdä muutakin:):)

      Poista