Tänään oli teinillä ikimuistoinen päivä. Hänen elämänsä ensimmäinen ohjeesta neulottu pusero. Langat ostin 20.2 ja heti aloitti neulomaan samana iltana. Ahkerasti on tikuttanut tätäkin, vaikka tässä välillä tekaisi yhden tilatun takin yksivuotiaalle, mikä on vielä nappien ompelua vaille valmis. Neulominenhan menee niin, että sitä tehdään, mikä milloinkin tuntuu tilanteeseen ja mielialaan passaavan.
Tähän puseroon on ohje Novitan kevät 2014 lehdessä. Kaikki muut on lehdestä paitsi lanka oli oma valinta. Se on Dropsin Merino Extra Finea ja menekkikin oli ihan sama kuin ohjeen langalla eli 400g. Pilvikirsikan pajassa ei oikein tykätä noista Novitan langoista. Ainoa mikä meillä menee on 7-veikka saapassukissa. Navetassa ja ulkotöissä tarvitaan kulutusta ja pesua kestävää sukkaa. Muutamat sukat olen Nallestakin kyllä neulonut. Mutta puseroon en voi kuvitellakaan mitään Novitalaista ja senpä takia tytärkin valitsi tämän langan kun tämä on taas sitä kutittamatonta merinovillaa.
Olen senkin takia ylpeä tyttäreni taidoista kun yläasteella tuo käsityön arvostus on täällä ihan nollassa. Viime talvena tytär neuloi koulutyönä veljen pojalle raitapaidan ihan oman suunnitelmansa mukaan. Raitaisen sellaisen johon ei ollut ohjetta. Ja kun ope ei osannut neuvoa raglan kavennuksia otti tytär puhelun äidille kesken tunnin ja pyysi vähän neuvoja, miten hän kaventelee. No äitihän tietysti neuvoo ja puserosta tuli ihan onnistunut. Numeroa siitä ei kuitenkaan juuri ope oikein suostunut antamaan kun "pitäisi osata neuloa muutenkin kuin niillä äidin ohjeilla". En ymmärrä miten voi olla jotenkin halpa-arvoisempaa neuloa omasta päästään kuin tuijottaa orjallisesti ohjetta. No onneksi tämä ope ei enää ole tyttäreni kässäope eikä sillä ole yhtään mitään merkitystä mitä parina yläasteen vuotena on numeroksi saanut. Taitava ja innostunut on tytär kyllä ja sitkeä ottamaan haasteellisempiakin töitä kokeiltavaksi.
Isompi teinikin neuloo omaa palmikkopaitaansa, mutta se on vielä kesken. Hänellä on vähän lyhyempi vieteri neulomisen suhteen, mutta kyllä hänenkin paitansa valmistuu ja laitan siitä tarinaa sitten kun se on siinä vaiheessa että voi esitellä täällä.
Ihana neule, sinun teinisi on taitava neuloja, muistan ne aikaisemmat raita neuleet kauniita ovat nekin..
VastaaPoistaTeini onnistui kyllä hyvin. Ja onhan hän kuusivuotiaasta asti neulonutkin.
PoistaKyllä on upea neule ja niin siististi tehty!
VastaaPoistaNiin, kyllä tämä minustakin on upea. Vähän nikottelin, kun hän tään intarsian valitsi, mutta oikein hyvin onnistui kun jyvälle pääsi.
Poistataitava teini!
VastaaPoistaKiitos!
PoistaMukavaa kun nuoret oppivat tekemää käsitöitä. Nätti pusero.
VastaaPoistaNiin, on siitä käsityötaidosta varmasti joskus myöhemminkin elämässä hyötyä ja huvia. Kyllähän nyt muutamat teinin kaverit kuittailee "mummojen puuhasta", mutta eipä hän niistä välitä. Oman tiensä kulkija kun on.
PoistaOmpa tosi kaunis ja taidokkaasti tehty paita.
VastaaPoistaEikös olekin kaunis. Ensin suunnitteli mustaa keltaisen kaveriksi, mutta mie ehdotin tumman harmaata ja hyvä tuli.
PoistaErittäin kaunis ja juuri oikean kokoinenpäälle! -R
VastaaPoistaTämä näytti ensin ihan napapaidalta, mut kastelun jälkeen neulos oikeni ja on nyt tosi hyvä. Tilausta vain teinille.
Poistaompa kyllä hyvännäkönen, kelpais minulleki! -emlt-
VastaaPoistaSama sinulle. Ei muuta kuin tilaamaan. Kyllä teini neuloo. Värit saat valita ihan ite:):)
PoistaTaitavia olette. Hienon paidan on teini neulonut.
VastaaPoistaKiitos! Meillä näitä neulojia riittää kyllä mutta taitaa tää nuorin olla etevin ja nopeinkin ehkä.
Poista