Täältä tullaan elämä!
Yksi ympyrä sulkeutui tänä kesänä, kun nuorempi teini pääsi ripille. Rippileiri oli juuri samassa paikassa, missä isänsä 43v sitten oli paikan ihan ensimmäisellä leirillä. Ja muisteli, kunka he pojat joutuivat lapioilla kaivamaan jotain kaapeliojaa kymmeniä metrejä päärakennuksesta jonnekin rantamökkiin. Eipä siinä taittu silloin paljon raamattua lueskella ja muutenkin kuulosti näin jälkikäteen siltä, että kaksiviikkoinen taisi olla enemmänkin työleiri.
No teinille sanoin, että hän ei alkaisi ihan ojaa kaivamaan leirillä,sillä sitä saa tehdä koko loppuelämänsä sitten. Isällään on sitä "ojan kaivamista" riittänyt.
Eipä sitä tullut minullakaan mieleeni 43v sitten kun itse pääsin juhannuksena ripille kotikirkossani, että kymmeniä vuosia myöhemmin katselen nuorimmaistani, jolla on sama musta rippihame yllään kuin itselläni oli. Kotikotoa tuo löytyi ja vaikka teini sai uudenkin hameen, isosiskon ompeleman, valinta oli selvä. Äidin vanha hame laitetaan konfirmaatioon.
Kotikylän ompelijalla tuon teetin ja itse ostin kankaan osuuskaupasta. Laadukasta on kangas, kulumisen jälkiä ei ole eikä minkäänlaisia langanjuoksuja näy.
Tämän hameen säilytän vielä lastenlapsillekin, sillä muutaman vuoden kuluttua on ensimmäinen tyttö rippikouluiässä. Jos vain ajan muoti sallii, niin aion tarjota tuota hametta. Minulla hame oli lähes polviin asti, mutta olinkin lyhyempi kuin teini on nyt.
Kesä on edennyt loppuun kohta. Blogissani on ollut hiljaista. Ei ole yksinkertaisesti ehtinyt eikä jaksanut istua koneella, kun aika on mennyt ulkopuuhissa kokonaan. Välillä olen muutamissa blogeissa vieraillut, mutta omaani en ole jaksanut päivittää.
Käsitöitä olen silti tehnyt jonkin verran. Huomasin tuossa kovimmilla helteillä, että on helpompi istua ulkona varjossa isojen kuusien juurella, jonne aurinko ei paista oikeastaan kuin ihan vähän aikaa aamupäivällä ja jonne tuuleskelee isolta peltoaukealta vilvoittavasti koko ajan ja neuloa siellä. Sisällä ei jaksanut olla yhtään.
Käväisin yhtenä oikein kuumana päivänä kaupungissa ja odottelin kadulla kivitalojen keskellä tuttavaani puolisen tuntia, niin siihen jo meinasin läkähtyä. Kummallista, mutta täällä maalla ei oikeasti sama lämpötila ole ollenkaan niin tukala kuin oli kaupungissa. Täällähän löytyy aina jokin paikka minne vähän tuulee. Ja vielä parempi olisi jos asuisi järven rannalla. niin sieltä tulisi viilennystä kolmenkymmenen asteen helteilläkin. Senkin totesin ihan käytännössä viime viikolla, kun saatiin lomailla sellaisessa paikassa.
No nyt on kuitenkin jo syksyn hajua ilmassa. Näiden pihalta poimimieni kesäisten kukkien kera toivottelen kaikille blogini lukijoille ja myös satunnaisille vierailijoille kauniita syksyisiä päiviä. Mie lähen poimimaan punaherukoita.
Onnea tyttärelle, todella ihania kuvia, varsinkin tuo ylimmäinen kuva on huippuhyvä.
VastaaPoistaKiitos!
PoistaOnnittelut tyttärelle, onpa ihana perinne hameen kanssa :)
VastaaPoistaKiitos! Ihan sattumalta hame löytyi. en edes tiennyt sen olevan enää "hengissä"
PoistaHei
VastaaPoistaMinullakin on tallella eteisen seinällä 44 vuotta vanha rippihame, valkoinen pitsipusero ja mustat korkeakantaiset lakerikengät. Niitä joskus aina tyttöjen kanssa hypistellään ja kengät ovat aikoinaan olleet lasten leikeissä. Mutta joka tytölle on pitänyt ostaa omannäköisensä rippivaatteet ja kengät vuosien saatossa. Oma hameeni ei kyllä ole enää noin hyvässä kunnossa kuin Sinun, mutta uskomattoman paljon saman mallinen!
No sepäs sattuikin, että on joku toinenkin jolla noin vanha hame tallessa. Ohan se mukavaa säilyttää jotain nuoruudestaan vielä jälkipolvillekin. Mun kengät, mustat lakeerikorkkarit ja valkoinen satiinipaita ovat jo manan majoilla. Pidetään vain hyvä huoli noista "aarteista":):)
Poista