tiistai 8. lokakuuta 2013

TURKOOSIA NORJALAISTA



Tyttären pojalle joka on kohta vuoden ikäinen, neuloin tämän norjalaispipon. Tein ensin toisen tyttären paria viikkoa vanhemmalle pojulle, mutta hänellä on niin iso pää, ettei tää mahtunut. Tai mahtui reilusti venytettynä, mutta ei ollut hyvän näköinen. Halusin tarkoituksella tuollaisen vähän pitemmän, että mahtuu hyvin kypärälakki tarvittaessa alle. Voi kyllä pitää ilmankin kun lanka on merinovillaa eikä kutita pientä päätä.

Siis lanka on Dropsin Baby Merinoa kaksinkertaisena ja sitä meni 56g. 
On näitä tehty nyt useampiakin, mutta en ole kuvannut kaikkia ja liekö se nyt järkevääkääm kaikkia samanlaisia tänne laittaa. Täytyy aina kokeilla uusilla langoilla, miten käyvät lasten vaatteisiin, kun niitä minulla on jono taas tilauksessa. On muutama takki, pipoja, lapasia ja villasukkia.  Sukkaa on nyt puikoilla vaihteeksi ja niillä mennään jonkin aikaa taas.
Ihanaa neulontaviikkoa kaikille.

Uusia lukijoitakin on tullut taas. Tervetuloa vaan ja jättäkäähän kommenttiakin kaikki vierailijat, että tiedän keitä täällä käy.

Nyt lähden kohta kuntosalille puoleksitoista tunniksi ja huomenna on sitten tunnin kahvakuula ja tunnin venyttelyjumppa. Maanantaisin käyn tunnin juoksu-ja kävelylenkin. Eilen se tosin jäi väliin, kun minulla oli lastenlapsia hoidossa. Torstaina sitten on neulekahvila ja päivällä käyn taas juoksemassa. Toinenkin kuntosalikäynti sisältyy joskus viikkooni mikäli saan sen järjestymään. Parasta olisi saada, että pystyy neulomaan.
Kerropa mitä liikuntaa sinä harrastat neulomisen vastapainoksi.

24 kommenttia:

  1. Ihana lakki ja malli tosi suloinen. Huippu kun kuntoilet noin paljon, tosi reipasta. Itse myös käyn juoksulenkillä, yleensä mulla on koira mukana, sitten käyn jumpassa. Kotona myös jumppaan tai teen painoilla erilaisia liikkeitä. Mulla ainakin tahtoo selkä mennä jumiin, jos en mitään liikuntaa harrastaa. Ja miten hyvä mieli tuleekaan liikkumisen jälkeen:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No paljonhan siekii kuntoilet. Selkähän se tahtoo jumittua jos ei liiku ja se tunne esim. lenkin jälkeen on mahtava.

      Poista
  2. Mullahan on tuo liikuntapuoli vähän heikoilla kantimilla sairauden vuoksi. Aiemmin tykkäsin sauvakävellä ja jumpata, mutta nyt on "sauvana" vain kävelykeppi toisessa kädessä, kun ei ole kehon oikeassa puoliskossa voimia, tukeudun siis keppiin, jotta pystyn astumaan oikeallakin jalalla. Kotona kyllä sitten kuntopyöräilen 3x10 min päivässä, polkemisen aikana kudon samalla. :) Pari viikkoa sitten aloitin kuntoutuksen, eli käyn kerran viikossa kuntosaliryhmässä, jossa on toisia samanlaisia vaivaisia kuin minäkin, siellä koitetaan saada voimaa lisää oikealle puolella ja koko kehoon. Tosin oikealla kädellä ei tahdo jaksaa tehdä edes kevyimmillä painoilla kuin hädin tuskin 5 toistoa. Nyt olen alkanut kotona venytellä kroppaa ihan päivittäin, joskus parikin kertaa päivässä. Tänään kokeilin, jaksaisinko tehdä vatsalihastreenejä, koska kättä ja jalkaa en viitsi rasittaa yhtään enempää kuin on pakko, mutta keskivartalon vahvistaminen voisi auttaa koko kehoa muuten. Liikunta on tärkeää, ja onneksi löytyy liikuntamuotoja myös sairaille! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin kyllähän se sairastaminen hidastaa ja rajoittaa kaikenlaista liikuntaa. Eikä ole järkevääkään rasittaa elimistöään liikaa. Mutta niinkuin eräs vanhempi käsityönope sanoi, että niin kauan kuin vain joku paikka liikkuu on harrastettava liikuntaa. Jos ei enää liiku kuin peukalo ,niin heiluttaa sitten sitä. Ja venyttelyt ovat tosi hyviä. Sitä pystyy kotonakin pirtin lattialla melko jumpan pitämään itselleen kun vain viitsii sinne lattialle mennä makaamaan. Onhan se tämä neulominenkin sellaista sormijumppaa,

      Poista
  3. Ihanan mallinen ja värinen lakki :)
    Sinähän kuntoilet todella kadehdittavan paljon. Minä käyn n. 45min kävelylenkeillä sauvojen kera tai ilman, kertoja tulee keskim. 5/viikko. Lenkin jälkeen teen lihaskuntoa vahvistavia ja keinuttelen tasapainolaudalla, lopuksi venyttelen. Liikunta on tärkeä juttu, minulla ainakin alkaa kertyä painoa heti, jos lenkit jää pidemmäksi aikaa väliin. Lisäksi jumit pahenee. Liikunnallista syksyä sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta et siekään kyllä jälkeen jää. Tuo on jo paljon jos viisi lenkkiä viikossa tekee. Tulee siinä askelia melko paljon. Ja venyttelyt on tosi tärkeitä pitkien kävelylenkkien jälkeen, muuten jalat jumittuvat ja kun pakaralihakset menee jumiin alkavat alaselkävaivat.

      Poista
  4. Primero, felicitarte por tu blog.
    Seguidamente, te dejo un enlace a una página
    de productos naturales y plantas medicinales
    muy interesante y completa.

    http://goo.gl/7j3dT1

    Saludos!

    VastaaPoista
  5. Mukava lakki.
    Käyn jumpissa ja asiointimatkat teen pyörällä. Ja hiihtokautta odottelen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jumppa on kyllä ihanaa. Pyöräilykin on hyvää liikuntaa, siinä kyllä pulssi kohoaa kun ylämäkeen polkee. Mie en taas hiihtämisestä tykkää, en ole ikinä tykännyt. Pelkään isoja mäkiä ja luisteluhiihtoa en edes osaa. muu perhe kyllä tykkää hiihtää. Mutta se on kyllä parasta liikuntaa talvella neulojallekin, kun selkä ja hartiatkin tulevat rasitetuksi sopivasti. Kunpa sitä lunta tulisikin kaikkien hiihtäjien iloksi.

      Poista
  6. Mukavassa pipossa on ihana väri. Suojaa hyvin pikkuista =))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo pipomalli on vaan niin hyvä. Viime talvena eka kerran tuollaisia neuloin.

      Poista
  7. Sinähän olet ahkera liikkuja!!!
    Minulla on jäänyt nykyisin neulominen aikaslailla minimiin - on töitten jälkeen jotenkin niin tööt olo. Illan pimeydessä teen sit joka ilta 6-9 km:n pituisen kävelylenkin koiran kanssa fiiliksestä riippuen. Siihen jää minun liikunnan harrastaminen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ahkera oot kyllä siekii jos joka ilta jaksat noin pitkästi kävellä. Koirahan se on monellakin se, mikä pakottaa ulos ja lenkille. Ja sama kai se on mitä liikuntaa sitä harrastaa, ei kävelyä kannata yhtään vähätellä. Ja jos muistaa vähän venytellä pitkän lenkin jälkeen, niin ei kai sitä parempaa liikuntaa olekaan.

      Poista
  8. onpas kivan näköinen pipo <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miekii tykkään tuosta mallista.

      Poista
  9. Tosi hyvän mallinen pipo, suojaa lapsen korvat javarmasti pysyy hyvin päässä.
    Miulla kuntoilu on lähinnä koiran kanssa kävelyä ja puutarha töitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koira on hyvä lenkittäjä. Ja puutarhatyötkin rasittavat oikein sopivasti. Sehän on pääasia että yleensä liikkuu eikä makaa sohvan pohjalla koko aikaa. Ei kai sitä kesällä oikein viitsi jumppaan edes mennä kun ulkona on niin paljon puuhaa. Sekin on hyvää liikuntaa näin neulojille jos heiluttaa käsiään edestakaisin ja pyörittää ympyrää, painoilla tai ilman. Ja ihan voi kotona tehdä aina kun muistaa. Tehdään sitä mikä tuntuu mukavalta.

      Poista
  10. Kiva pipo, kyllä tuota kelpaa pitää!

    Oletpa sinä kova kuntoilemaan... minä lähinnä toivon, että joskus edes sienimetsälle tästä ehtisi... mene tässä sitten kun työt on joka arki 7-17 ja sitten sapuskaupassa käytävä, no partsa sentään kerran viikossa on vähän jotain muuta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Työthän ne on monellakin harrastusten esteenä. Ja on sitä kyllä joskus niin naatti, ettei jaksa minnekään jumppaan tai lenkille lähteä. Eikähän tästä kannata stressiä ottaa, jokainen liikkuu sen verran mitä ehtii ja jaksaa. Ei liikunta vastaa tarkoitustaan jos siitä tulee pakkopullaa. Päivastoin siitä pitää nauttia ja siitä pitää tulla hyvä olo.

      Poista
  11. Herkullisen värinen!
    Tuo on mainio hattumalli pienille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on hyvä malli, mielestäni parempi kuin se siksak-myssy.

      Poista
  12. Kivan näköinen pipo -ihana kirkas väri :)

    Kuulostaa todella hyvältä tuo sinun liikuntamääräsi ja liikuntamuotojen erilaisuus. Itse usein tuppaan innostumaan yhdestä tai kahdesta jutusta niin etten muista sitä monipuolisuutta, esim. venyttely nyt tuppaa unohtumaan.

    Liikunta onkin hyvää vastapainoa neulomiselle ja muutenkin tälle työlle mitä nyt teen (kirjoitan gradua ja opiskelen muuta). Usein tulee itsellä ainakin työskenneltyä niin huonoissa asennoissa, että niskat menisi jumiin ellei kävisi liikkumassa paljon. Mutta onneksi liikunta on aina minulle ollut elämäntapa ja itsestäänselvyys, joten sitä tulee harrastettua paljon. Eri lajejakin on kokeiltu tanssista kuntonyrkkeilyyn ja pilatekseksesta voimajoogaan, kaikkia välillä intohimoisestikin harrastaen.

    Kausittain minulla tuntuu tosiaan olevan sellaisia omia intressejä harrastaa erilaisia juttua... Siis ne vaihtelee. Kesällä menin suurimmalti osalti hyötyliikunnan lisäksi (kuljen aina pyörällä tai kävellen) joogan ja ylläpitävän kuntosalin voimin, ja nyt taasen enemmän lenkkeilen luonnossa ja käyn kuntosalilla tekemässä kovilla painoilla. Joogaa yritän ujuttaa väliin aina sillon tällön. :) Saa nähdä millanen kausi tulevana talvella on. Ehkä innostun jostain ihan uudesta liikuntatunnista.

    VastaaPoista
  13. Liikuntaan jää kyllä koukkuun jos muutaman kerran saa itsensä ylös sohvan syövereistä. Ja on totta tuo, että niska, hartiat ja kädet ovat kipeinä jos paljon neuloo ja istuu koneen äärellä. Monet vaivat ja säryt olisivat paljon vähempinä jos malttais itseään liikuttaa. Eikä vähempiarvoista liikkumista olekaan, se kaikki mikä ollaan muuten kuin istuen tai maaten on parempi vaihtoehto. Venyttely on todella tärkeää ainakin meille joille eläkeikä kolkuttelee oven takana jo.

    VastaaPoista
  14. Norjalaispiposta on tullu yks suosikkimallini. Tämäkin on ihana.

    No mähän se juoksen kans ja nostelen painoja. :) Kiva kuulla että on muitaki aktiiviliikkujia. ;)

    VastaaPoista