perjantai 5. syyskuuta 2014

KESÄLEIMUA JA PETUNIAA






Nämä ne on olleet helppohoitoisia kukkia tänä kesänä. Lumihiutaleet ostin puutarhurilta, muut kasvatin itse.
Näille ei ole sitten tarvinnut tehdä muuta kuin kastella, välillä lannoitevedellä ja välillä pelkällä vedellä.
Ensi kesänäkin laitan noita kesäleimuja, kun niistä ei tarvii kuihtuneita kukkia poistaa.
 Eikä ole nypitty kuihtuneita tästäkään petuniasta. Ainoa riippapetunia on tämä viininpunaisen värinen, mikä minulla kukkii runsaasti ja ihan lokakuulle asti, jos ei kovia pakkasia tule.
Alkukesästä ostin puutarhalta valmiita amppeleita, mutta ne kuihtuivat ja ränsistyivät muutaman viikon kukittuaan. Ja tietysti maksoivat maltaita. Menipä siinä raha ihan hukkaan kyllä. Ensi keväänä en enää osta riippapetunioita, vaan kasvatan ne siemenistä ihan itte.

2 kommenttia:

  1. Kylläpäs siellä on vielä komea kukkaloisto. Minulla alkanu jo niin ränsistyyn kaikki et pitänee kohta riisua kaikki kesäkukat pois ja laittaa syksyisempää tilalle. Enkä kyllä ole saanut amppeleista läheskään tuon näköisiä ku sulla. Taitaaki olla nii et minulta puuttuu se viherpeukalo kädestä kokonaan :). -H-K

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No oli nuo minullakin välillä jo aikas kehnon näköisiä, mutta kun aloin kastelemaan vaan lannoitevedellä joka päivä, niin ihmeesti ne virkistyy. ja välillä pitää muistaa kääntää toista puolta valoon päin, parin viikon välein käännän. Mutta KASTELE SÄÄNNÖLLISESTI ja punaista lannoitetta reilusti. Enemmän kuin ohjeessa eli ei riitä se teelusikallinen 10 litralle vettä. Mie laitan nyt 90 litran saaviin 15 lusikallista. Alkukesällä riittää vähempi kun mullan lannoitetta on vielä jäljellä, mutta syksyllä ei sitä enää ole.

      Poista