sunnuntai 7. syyskuuta 2014

NYT ON MEILLÄ MUSTASUKKAISIA MIEHIÄ


Vauvan myssyjen jälkeen piti alkaa tekemään villasukkia oikein urakalla. Nämä sain viimeinkin päätellyksi ja kuvatuksikin kun oli niin kaunis aurinkoinen syyssää.
 


Mustien sukkien urakka on nyt sitten tässä. 10 paria näitä tikuttelin. Osa sukista lähti vävyjen mukaan jo kesällä, enkä siten saanut kaikkia 10 paria kuvaan.
 Oma ukkokulta, vävyt, yksi kummipoika ja nuorempi omista pojistani saivat omat sukkansa. Vielä on vanhempi pojistani ilman, mutta sen jätin siihen varaan, että kysyn miniältä neulooko hän ukolleen mustat sukat vai teenkö minä. 

 Syksyn pimeys kyllä painaa päälle kohta, mutta ihan hetken ehtii vielä mustaakin neuloa, jos näitä aurinkoisia päiviä riittää.
Lankahan näissä on Vuorelman Vetoa ja puikkoina minulla oli 2,5 hiilikuituiset. Niillä sain oikein napakkaa neulosta aikaan.



Kun mustat oli neulottu, tein sitten ensi töikseni jo aiemmin aloittamani isännän sukkien tuunauksen. Purin vanhoista raitasukista kuluneet terät pois ja neuloin uudet terät. Myös varren suuhun neuloin napakampaa joustinta vähän matkaa, että pysyvät paremmin jalassa. Terät ovat ikivanhaa Villa Harmon- lankaa, jota ostin joskus -70 luvulla kauppa-autosta. Tuunatut sukat nuo vasemmalla olevat.
Toiset kaksi paria ovat sitten 7-veikkaa. 3,5 koivuiset puikot ja langanmenekki 150g. 
Nyt sitten musta-valkoraitaisen neuletakin kimppuun seuraavaksi. Joudun varmaankin aloittamaan vielä kolmannen kerran sen tyttären pojun takin, kun vauveli kasvaa toista kiloa kuukaudessa, niin eipä se kannata kovin pientä takkia edes tehdä. Kolmen viikon päästä pitäisi olla valmiina. Ja kyllähän se takki siihen valmistuukin. Myös parit sukat tytär tilasi isommille sisaruksille, 4 ja 2 vuotiaille. Ei lopu minulta neulominen.

6 kommenttia:

  1. On siinä sukka poikineen. Minun ei tarvitse juurikaan miesväelle sukkia kutoa, äitini hoitaa sen puolen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sukkia on ja lisää neulotaan koko ajan. Äitini ja anoppini aikoinaan tekivät meillekin sukat, toki itsekin olen kymmenvuotiaasta saakka sukkia neulonut, mutta nyt ei ole enää vanhempia kutomassa, joten mie saan sukittaa koko suvun.

      Poista
  2. Ompa mahottomasti sukkia ei yksi mies ehdi kuluttaa kaikkia. Hyviä syyspäiviä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu onneksi nää ei jää kaikki minulle. Yhdet sai ukkokultani ja loput ovat pitkin Suomea matkanneet. Kohta 50 henkeä lähisuvussa, niin tietäähän sen sukan tarpeen. Joskus olen miettinyt pitäiskö ulkoistaa tuo sukkien kutominen eli antaa lankaa jollekin innokkaalle neulojalle ja pyytää neulomaan mulle kaikenkokoisia sukkia.

      Poista
  3. ihanaa!! kun näen sinun sukat tekisi kovasti mieli neuloa myös ison pinon paksusta langasta, mutta liian montaa muuta aloituksia odottavat että "joku" tekisi heitä valmiks

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jana! Paksu lanka on siitä ihanaa, että saa nopsaan valmista. Ja saapassukkana menee hyvin paksumpikin sukka. Täällä maalla tarvitaan monenlaista sukkaa, ohutta ja paksua.

      Poista