Eilen keittelin taas tomaattisosetta pakkaseen näistä aineksista. Tomaatit ovat osa kasvihuoneestani ja osa kaupasta. Minulla on nyt suurin osa pensastomaattia, mikä on aikas pientä, niin en jaksanut alkaa kaltaamaan niitä, vaan ostin kaupasta isoja suomalaisia tomaatteja tähän keitokseeni.
Samoin paprikat on osa kaupasta ja osa omia kasvattamiani. Sipulit ovat omasta maasta ja nämä on nyt niitä kukkavarren kehittäneitä "kaulasipuleita". Nehän eivät säily kauan, joten on parasta syödä ne ensimmäisenä pois. Kuvittele tähän vielä 6 valkosipulin kynttä. Jäivät kuvaamatta kun keitos oli jo kattilassa, kun muistin lisätä. Nekin ihan itte kasvatettuja.
Tässäpä pöperö sitten odottaa parin tunnin keittämissessiota. Sekaan laitoin suolaa, sokeria, mustapippurirouhetta, valkopippuria, basilikaa ja oreganoa. Etikkaakin ohjeessa muistaakseni on, mutta sen olen jättänyt pois, kun sitä ei tarvita pakastettavaan soseeseen.
Tämän näköistä soosia tulee sitten valmiista. Tämänhän voisi sauvasekoittimella tms. jauhaa vielä hienommaksi, mutta meillä tykätään enemmän tästä, kun on vähän "möykkyisempää" ja on suutuntuma karkeampi. Makuasia lienee.
Toinen satsi oli tämä keitos nyt minulla ja vielä ajattelin ainakin kaksi kertaa keittää tuon viiden litran kattilallisen. Tähän sopivat oikein hyvin sellaiset vähän ylikypsät tomaatit. Me laitetaan tätä sitten talvella pizzan päälle ja on muuten hyvää. Sellaisetkin kaverit, jotka eivät tomaatista tykkää ovat ihastuneet tämän makuun. Meillä yleensä tuo pieni 3dl purkki riittää yhteen uunipellilliseen.
Näyttääpä tosi herkulliselta, voin melkein kuvitella miten hyvää se on :)
VastaaPoistaJuu makoisaa tuli. Viime vuonna tein eka satsin ja laitoin vähän liikaa mausteita, niin oli aikas äkäistä. Nyt onneksi muistin vähän pienemmällä lusikalla maustaa.
PoistaSlurps. Tätä kuolasin jo viime syksynä. Tuossahan oli jo niin hyvin ohojeen poikasta, jotta uskaltaiskohan koittaa itekki keitellä tätä...
VastaaPoistaTee ihmeessä jos teillä pizzaa tehdään. Ja nyt kun saa vielä kotimaisia tomaattejakin suhteellisen edullisesti. Itse tuossa mietin josko kysyis joltain puutarhalta sellaisia vähän ylikypsiä tomaatteja laatikollisen. Niistä tulis vieläkin edullisempaa. Joko ne on siellä olleet ne veen ja maanviljanmarkkinat vai mitkä ne on?
PoistaOn siinä herkullista tomaattisosetta pizzaan.
VastaaPoistaHerkkua on totta totisesti. En voi muuta sanoa. Kolmisenkymmentä purkkia pitäis pakkaseen saada keitellyksi tätä niin riittäis vuodeksi, jos pari kertaa kuussa pizzaa tekee.
Poista