torstai 25. syyskuuta 2014

SUKKIA KLAFFIN PÄÄLLÄ



Kylmä ja hyytävä syyssää yllätti eilen aamulla, vaikka sitä tiesi odottaakin. Kyllä kai se kesä on nyt takanapäin ja se arpominen neuloisko jo sukkia vai ei on ohitse. Nyt saan taas paneutua oikein toden teolla sukankudontaan. Vaikka mennyt kesä oli kohdallani siitä erikoinen, että neuloin sukkia ja nimenomaan mustia sukkia sen 10 paria. Nyt on ihanaa pimeän tullessa aloittaa näitä värikylläisiä lankoja pemistelemään

Tässä on neljät raitaiset Regian Zima Colorista ja yhdet vanhoista 7-veikoista. Pienimpiin tikutin 48g, seuraavaan kokoon 58g, liila-vihreisiin 94g, oransseihin naisten sukkiin 114g ja miesten sukkiin 143g. Puikot olivat mustat hiilikuituiset 3,25. Niillä olen nyt neulonut ja hyvältä tuntuu käteen.

Sukat kuvasin tuossa klaffipiirongin klaffikannen päällä. Tuo piironki on mun 15 vuoden haave. Kotonani oli tuollainen ja kun en aikoinaan sitä sieltä haalannut itselleni, olivat vanhempani sen hävittäneet, kenties pilkkoneet polttopuiksi:):):), niin sieltä asti tuo on kummitellut haaveissani ja uniinkin joskus tullut. Ja nyt kävi etiäinen eräänä sunnuntai-aamuna, että menepäs toriin, siellä se piironki on. Ja se oli. Samantien tein päätöksen ja ostin ihanuuden itselleni. Vasta sitten aloin miettimään milläs sen haalaat 400 kilsan päästä. Mutta huoli oli hetkessä poispyyhkäisty, kun muistin vävypojan ja hänen rekkansa,mitkä seilaavat pitkin Suomen kamaraa. Avulias vävy järjesti kyydin ja toi vielä kotiin asti komistuksen. Tuo muuten painaa aikas paljon, umpipuuta kun on ja jostain -40 luvulta myyjän mukaan.  On se niiiiiiin ihana piironki!

Ja ei tässä ole suinkaan kaikki. Isolla kirkolla on kyytiä odottamassa vanha käsityölipasto, sellainen monilokeroinen joka aukeaa kannesta. Kuvaa siitäkin kunhan sen tänne pohjan perukoille saan.

10 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Juu kyllä värit ovat ihania mustan jakson jälkeen. Näkee taas tikuttaa.

      Poista
  2. Onnittelut uuden piirongin johdosta! Joskus hyvää ja mieluista joutuu odottamaankin, mutta ah sitä tunnetta, kun toive toteutuu. Silloin on suu messingillä. :) Ja siinä voi sitten esitellä kaikki ihanat sukat ja myssytkin kuten nytkin komea risvi sukkia. ;) Mielenkiinnolla jään odottamaan sen käsityölipaston esittelyä. Minäkin olen haaveillut yhdestä tietystä mallista ja vähän oletan, että sinulle taitaa tulla just sellainen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo piironki oli todellakin pitkään muhinut haave. Ja sen käsityölipaston esittelen täällä sitten kun sen saan kotiini. Sinne mahtuu sitten kaikki roippeet joita neulomisessa ja ompelemisessa tarvitsen.

      Poista
  3. Ihanan pirteät raitasukkaparit ja hieno löytö tuo piironki :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Piironki oli kyllä huippulöytö minulle. Sinne mahtuu paljon tavaraa.

      Poista
  4. Hyvännäköinen sukkajengi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miekii olen viimeinkin oppinut neulomaan näistä raitaväreistä. Aiemmin "se oikea" sukkalanka oli ainoastaan yksivärinen. Mutta näistä saan niin nopeasti iloisen värikkäitä pieniin jalkoihin, että välillä neulon itseraidoittuvaa lankaa. Tykkään oikeasti kaikenlaisista langoista, paitsi mohairia en voi sietää.

      Poista
  5. Sukkia pukkaa olet kyllä tehokas.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedä tehokkuudesta!!!! Eikös se ole silkkaa laiskottelua kun vain istuu ja neuloo?????? Ois kait sitä muutakin tekemistä.
      Mutta minulle tää on niin tärkeä, mieluinen harrastus, että tuleehan sitä valmista kun koko ajan on kudin käsissä. Ja nyt on se sukka-aika.

      Poista