maanantai 11. marraskuuta 2013

HAASTEITA KAKSIN KAPPALEIN

Sain jo aikoja sitten annemarintekeleet.blogspot.fi- blogista haasteen jossa pitää vastata yhteentoista kysymykseen. Vastaan siis vain näihin, enkä jatka haastetta keksimällä uusia kysymyksiä valitsemilleni 11 blogille. Tämä näyttää jo olevan niin monessa blogissa, joten jos joku ei ole vielä saanut, niin voi tästä ihan vapaasti ottaa ja vastailla vaikka näihin samoihin kysymyksiin. 

 1. Mikä on suosikkilankasi?
Tällä hetkellä kaikki merinovillaiset langat. Katian Merino 100%,  Merino Baby. Adriafilin Bucaneve, Genziana.   Dropsin Baby Merino, Merino Extra Fine. Sitten ihana lanka on myös Ulrika, ei merinovillaa, mutta muuten pehmoista.

2. Lempivärisi?
Kaikki lämpimät sävyt väristä kuin väristä.

3.Ikävin neulemuistosi.
Eipä muistu mitään ikävää neulomisen saralta mieleeni. On vain ihania muistoja.

4.Mukavin neulemuistosi.
Niitä on paljon, mutta viimeisin mieltä lämmittävä muisto on vajaan vuoden takaa. Neuloin tyttären esikoiselle kastepuvun ja miespappi heti toimituksen jälkeen kysyi, onko perintöpuku ja kuinka vanha. Miten lämmittikään mieltäni kun ylpeänä tyttäreni kertoi, että uunituore puku ja äidin tekemä.

5.Neulotko itselle vai lahjaksi?
Sekä että. Enimmäkseen perheeni jäsenille. Joskus joku tilaakin jotain tiettyä mallia ja jos ehdin niin neulon. Aina en ehdi.

6. Mistä ostat lankasi, netistä vai kaupasta?
Molemmista. Mistä sattuu mieluiset värit ja hyvät materiaalit osumaan kohdalle.

7.Miksi kirjoitat blogia?
Jaa`a. Kai sen takia, että haluan jakaa tekemiseni muiden samanhenkisten kanssa. Ja onpahan kaikki sitten täällä tallessa itsellenikin.

8. Käsitöihin liittyvä suurin haaveesi?
On jo toteutunut. Tyttäreni ovat oppineet käsitöitä tekemään, ompelevat, neulovat ja virkkaavat. Mie olen elämäntehtäväni tehnyt, kun tähän olen saanut kaikki nakitettua yhtä lukuunottamatta. Hänelle on leipominen ja ruuanlaitto nautinto ja vitsinä meillä kulkeekin sanonta, et onhan se jonkun pidettävä neulojat hengissä. Herkkuja ei näet puutu, kun tää likka on paikalla.

9. Valokuvaaminen helppoa vai ei
Mielestäni helppoa hyvällä kameralla

10. Annatko virheiden olla vai puratko pienimmätkin virheet?
Riippuu virheestä. Huonosti istuvan vaatteen puran tai jos mittasuhteet ovat päin puuta. Toisaalta yksi nurja silmukka keskellä oikeaa ei haittaa jos ei ole kovin näkyvällä paikalla.

11. Mitä neulominen minulle merkitsee?
Rentoutumista raskaan maataloustyön lomassa. Ihanaa keskittymishetkeä vain omassa rauhassaan kaunista musiikkia kuunnellen ja nauttien silmillä kauniin värisistä langoista. Se tunne, kun villalanka soljuu sormissa, on sanoinkuvaamattoman ihana. Ihan sama neulooko harmaata villasukkaa vai sitä hienointa vauvannuttua suvun pienimmälle. Tunne on aina sama.




Sitten toinen haaste aikunaskareet.blogspot.fi- blogista

1.Mikä on lähinnä sydäntä neule, virkkaus,puutarhatyöt, lukeminen vai joku muu? Mikä?
Neulominen

2.Mitä harrastukseen liittyvää olet viimeksi hankkinut?
Lankoja ja puikkoja

3.Onko sinulla kotona joku paikka missä teet käsitöitä?
On ikioma vanha nojatuoli, jonka vävypojan sisko verhoili minulle. Se on sopivan pieni ja todella hyvä istua selkä suorassa, eikä ole liian pehmeä ja upottava. Näin ei hartiat ja olkapäät kipeydy ollenkaan. Joskus istun ihan vain keittiön puupenkillä ja sekin on hyvä neulontapaikka.

4. Miten aloitat aamusi?
Herään kuuden jälkeen ja keitän puuron kuopukselle ennen kouluun lähtöä. Herätän hänet puol seitsemältä. Itse juon kupillisen teetä ja syön pari voileipää ennen navettaan lähtöä. Puuron syön sitten kymmenen kieppeillä kun äpylit on hoidettu.

5.Miten rentoudut?
Illalla töiden jälkeen käyn ehkä lenkillä tai jumpassa tai kuntosalilla tai neulekahvilassa. Sitten lämmitetään sauna ja illalla neulotaan ennen nukkumaan menoa. Neulominen ja liikunta ovat parasta rentoutumista.

6.Mikä saa sinut hymyilemääm?
Lastenlasten ihanat lausahdukset ja jutut, kun he tohkeissaan kertovat "metsästysjuttujaan" ja päivähoitotapahtumiaan ja harrastuksiaan. Ne on vaan niin IHANIA KAIKKI 25 mukeloa.
Edit 12.11: IHANIA KAIKKI  26 mukeloa! Eilen illalla syntyi tyttärelle ja miehelleen pieni tytär. Hän on nyt se 26.

7.Oletko pitänyt kauan blogia? Mikä sai sinut aloittamaan?
Kohta 2 vuotta. Halusin jonkin paikan, missä käsityöni ovat itsenikin nähtävillä. Annanhan suurimman osan töistäni pois. Ei niitä omaan kaappiin jemmata yhtään neuletta.

8. Seuraatko säännöllisesti itseäsi miellyttäviä blogeja?
Seurailen useitakin neuleblogeja. 

9. Osallistutko blogiarpajaisiin?
Harvemmin enää. Alkuun osallistuin, mutta kun en ikinä ole voittanut mitään niin lopetin osallistumisen. Minulla ei ole arpaonnea.

10. Mitä toivot alkavalta talvelta?
No sään puolesta lauhaa ja vähälumista.  Muuten rauhoittumista ja aikaa neulomiseen ja siihen rentoutumiseen. Lisäksi toivon, että liikuntainnostus säilyisi läpi talven. Tällä iällä ei olo parane jos jää sohvalle makaamaan. Kaikki syyt, mitkä estävät liikunnan, ovat tekosyitä.

11. Millainen on joulusi?
Perinteinen maalaistalon joulu. Kaksi lasta tulee perheineen jouluksi. Kinkku paistetaan ja laatikot tehdään itse alusta alkaen. Samoin rosolli ja useammanlaista salaattia. Jälkiruokana on lakkakiisseli. Riisipuuro syödään aattona joulurauhan julistusta kuunnellessa. Makeaa meillä ei hirveästi ole joulunakaan tarjolla, torttuja ja pipareita jonkin verran. Suklaata kyllä nuoriso hankkii, itse en siitäkään niin välitä. Pukkikin käy, jos on lapsia ja lahjojakin ostetaan kohtuullisesti. Tärkeintä meillä on yhdessäolo perheen kanssa ja lepo arjen töistä. Karja on kuitenkin hoidettava oli joulu tai juhannus ja siitä saakin sopivasti liikettä kinkun syönnin vastapainoksi.


Tässäpä näitä vastauksia nyt tuli. Kuka sitten jaksaakaan lukea.

1 kommentti: