Tämä vuosi näyttää alkavan oikein kunnon pakkasilla. Aamulla oli mittarissa -22 ja kun ei ole pilvessä, niin aurinkokin näyttäytyi. Lenkille en nyt kehdannut lähteä itseäni palelluttamaan, vaan poljen taas illalla crossaria. Liikuntaahan sitä pitää harrastaa joka välissä, että jaksaa neuloa.
Ja neulottiinhan sitä viime vuosikin. Minulla on vihko, johon oikein vanhanaikaisesti merkitsen kynällä kaikki valmistuneet neuleet, niihin kulutetun lankamäärän ja vieläpä lasken mitä neuleeni tuli maksamaan. Laitan muistiin myös kaikki ostamani langat väri- ja eränumeroineen ja paikan, mistä mikin kerä on hankittu. Niin ja tietystikin lankojen hinnat pitää laittaa myös, eihän muuten voi neuleiden hintaa tietää. Toisaalta jos myyn tai lahjoitan lankaa, niin sekin kirjataan muistiin vihreäkantiseen vihkoon.
Viime vuoden langankulutukseni oli neulomalla 13,013kiloa. Valmistuneita neuleita oli 168 kpl eli äkkiä laskien aikas paljon tein pieniä töitä. Toisaalta en neulonut juurikaan paksuista langoista kovin paljon, vaan enin osa tuli neulotuksi puikoilla 2,5-3,75.
Sitten myin tai lahjoitin lankaa 15,193kg. Lankaa kuitenkin ostin sen verran paljon taas että varastoon kertyi ylimääräistä eli miinukselle ei varastoni päässyt yhtään. Ja tuo ostamani määrä on sen verran iso, etten kehtaa tähän sitä laittaa.
Nyt olen kuitenkin ihan tietoisesti penkonut varastoistani aina ensin materiaalia töihini ja vasta sitten mennyt lankakauppaan jos ei ole mieluista löytynyt. Rumista ja huonoista langoistahan mie en ala neulomaan. Sukkien neulomiseen asti kun pääsen taas, niin sitten ei tarvii kyllä kauppaan lähteä. On tuota 7-veikkaakin muutama 80 litran muoviloota täynnänsä, ohuista langoista puhumattakaan. Meinaa vain tuo sukkien kutominen jäädä, kun on tuota pientä väkeä suvussa joille pitää aina tehdä uusia housuja, takkeja ja myssyjä. Pitäisiköhän mun palkata sukkien kutoja oikein erikseen ja tietystikin mun langoista??????
Vauvan takki pienelle vastasyntyneelle odottamaan josko tytär saisi tyttövauvan. Lanka Dropsin Baby Merinoa ja kulutus 105 g.
Ja poikavauvan takkia aloitan vielä tällä viikolla joko turkoosista tai sinisestä.
Edit: Niin tälle setille ilmestyi 7.1 klo 19.22 käyttäjäksi "pieni" nelikiloinen tytöntyllerö. Mun ei siis tarvii nyt sitä turkoosia takkia aloittaakaan. Mutta lisää neuleita tää neiti tarvii, kun ed. "vauva", isoveli on jo nelivuotias. Onneksi äiti tykkää vaaleista ja hempeistä "tyttö"väreistä niin mun ei tarvii ainakaan mustaa nyt neuloa.
Tytär halusi harmaat housut vauvalleen. Nämäkin samaa lankaa kuin takki, menekki 100g. Puikot molemmissa 2,5 hiilikuituiset.
Napit ostin ainakin vuosi sitten Oulun Lankamaailmasta oikeastaan toisen tyttäreni tyttären takkiin, mutta hän ei tytkännyt Hello Kittystä yhtään, niin ujutin ne sitten tähän. Sopivat mielestäni hyvin vaaleanpunaiseen lankaan.
Nämä ovat tämän vuoden ensimmäiset valmistuneet työt. Toisenkin vauvan puvun saan neuloa johon housuja olen jo aloittanut luonnonvalkoisesta Baby Merinosta. Takki siihen tulee joko kelta-l.valk.raitaa tai sit puna-l.valkoista raitaa.
Kolme takkiakin tyttäret tilasivat 2, 4 ja 5 vuotiaille. Nämä ovat nyt ainakin jonossa seuraavina. Ja onneksi nämä saan neuloa vähän paksummasta langasta ettei ihan 2,5 puikoilla tarvii tikuttaa.
Niin ja tytär sai tapaninpäivänä poikavauvan. Hyvin ehti nyt sairaalaan, kun vauva syntyi vasta tunnin päästä siitä kun saliin pääsi. Edellinenhän meinasi syntyä ensin omaan autoon ja kun ambulanssiin pääsi kesken matkan, niin sitten vinhaa vauhtia ajaen ehti olla salissa viisi minuuttia. Suloinen pieni poika oli, kun käytiin eilen katsomassa.
Ahkerasti olet kyllä neulonut ja sinullahan onkin kelle neuloa ♥
VastaaPoistaKiitos Sude! Jaa no en nyt tiijä ahkeruudesta kun se on kait mun vapaa-aikaa, sitä joka paikassa toitotettua "omaa aikaa" se, kun otan kutimen käteeen ja neulon. En miellä tätä työksi, kun se on vaan NIIIN IHANAA, RENTOUTTAVAA, MIELTÄ RAUHOITTAVAA, KESKITTYMISKYKYÄ tuovaa puuhaa. Ja onneksi noita villaisten tarvitsijoita riittää.
PoistaOnnittelut uudesta lapsenlapsesta! :) Ihania neuleita olet tehnyt!
VastaaPoistaKiitos MariJ! Olen kyllä onnellinen kaikista pienistä mummunmussukoistani. Hän oli se 30. Nyt seuraavaksi syntyy jo tällä viikolla ehkä tyttärelle se 31. ja toiselle tyttärelle muutaman viikon päästä 32. mussukka. Luoja on suonut minulle kaikkea yllinkyllin, kun SAAN nyt toteuttaa mielin määrin rakkainta harrastustani, eikä tarvii miettiä kenellehän tässä neuloisi. Elämä on niin ihanaa!
PoistaHurja Mummu olet. Käyn usein kurkkimassa mitä olet taas tehnyt itse kun olen vaan tavallinen sukantekijä. Siitä olen kuitenkin varma, että olkapääsi on tehty jostain muusta kuin syntymäluusta. Ei ne muuten voi kestää :).
VastaaPoistaHauskoja pakkaspäiviä edelleen!
t.anne
Kiitos Anne! Älä sano mitään että "tavallinen sukantekijä":):):). Se on kuule arvokasta neulomista sekin. Miekii rakastan sukkienkin neulomista, mutta tuntuu, että nuo muut neulomiset menevät aina edelle. On se mullakin ollut toinen olkapää lähes kaksi vuotta kipeä ja jumissa niin, ettei vasen käsi juuri niskan taakse noussut ja vuoden sairastin sitten oikeaa kättäni, ranne ja peukalo olivat kipeinä tasan vuoden, mutta raivoisalla jumpalla ja venyttelyllä ja vääntämisellä ja temppuiluilla sain viimein kivut ja jumit selätettyä. Ja nyt on taas kaikki ok. Mutta viime vuonna taisi 5 päivää olla ettei kudin ollut kädessä. Että semmoinen harrastus.
PoistaOnnittelut pikkuiseta pojasta niin isovanhemmille kuin lapsen vanhemmille!!
VastaaPoistaKauniita neuleita olet tehnyt taas =))
Kiitos Rantapuikko. Pieniä neuleita valmistuu kyllä nopsaan, kun into on päällä ja kiva malli ja ihana, laadukas lanka. Ja vielä sopivan ohkaiset puikot, joilla ei kädet kipeydy.
PoistaMelkoinen langankulutus kyllä, ahkeroinut olet kovasti:) Setti on suloinen.
VastaaPoistaNiin, onhan tuota lankaa mennytkin, vaikka enempi sitä kotiutuu kuitenkin. Se on tämän syrjässä asumisen tuoma ilmiö, kun ei ole lankakauppaa kävelymatkan päässä, niin pitää ostaa varulta aina muutamaa projektia varten, kun ei kaupunkiin ole asiaa välttämättä moneen kuukauteen.
Poista