maanantai 22. joulukuuta 2014

KUUSEN KOTIIN TUODA SAAMME.....


Sininen talvipäivän tunnelma säilyy lähes koko päivän. Luonto on niin kaunis nyt, kun lunta tuli aikas paljon, ihan aurata asti.
Jospa joulunpyhinä ei kuitenkaan sataisi, että ei tarvitsisi miesväenkään traktorilla huruutella koko joulua.
 


Päivittäinen tunnin lenkkini alkaa tästä. On vain kiirehdittävä ihan keskipäivällä tai pian sen jälkeen, ennenkuin päivä pimenee. Ei täällä ole katuvaloja vaan otsalampun valossa talsin menemään, jos ehtii päivä mennä mailleen.
 





Kuusi haettiin eilen. Tänään se pääsee olkkariin. Tavallisesti on laitettu kuusi sisälle vasta aatonaaton iltana sitten, kun navettatyöt on tehty. Meillähän ei työ pysähdy jouluna eikä juhannuksenakaan. Sellaiset 7-8 tuntia vie karjanhoito päivässä ja senpä takia ei voi joulunviettoakaan aloittaa kovin aikaisin, ei siis ole kaikki "hyvissä ajoin" valmista.

Tänään tytär pesi saunan ja pesuhuoneen. Mie leivoin 100 pullaa ja pari kakkua ajattelin vielä tekaista jouluvieraille kahvileiväksi. Lanttulootaakin teen vähän lisää, kun en ollut tyytyväinen viimeviikkoiseen tekemääni lootan makuun. Leivinuunia lämmitin eilen illalla kinkun paistamista varten ja nyt yritän hyödyntää lämmön ennen kinkun panemista uuniin. Sapuskaa kyllä kuluu taas kun lasten perheitä tulee jouluna käymään. Yksi tytär tuli jo lauantaina kahden lapsensa kanssa ja joulupäivänä tulee kolmanneksi nuorin tytär. Hän valmistui juuri artesaaniksi ja sehän tietää pientä juhlaa perheen kesken.
Sitten tapanina tulee tytär ja poika ja heillä on yhteensä 7 lasta.  Osa lähtee sitten sunnuntaina kotia kohti, mutta uusi porukka tulee tilalle. Menoa ja meininkiä siis riittää. Ja pukkikin tulee kuulemma kun on kaksi pikkuista pukin odottajaa aattona.

Lahjaruljanssia olemme tänä jouluna karsineet raskaalla kädellä. Joulun tarkoitushan ei ole ollenkaan kaikenmaailman tavaran haaliminen kaupasta. Olemme lahjoittaneet pitkin syksyä lahjoihin varattuja summia hyväntekeväisyyteen. Tämä kolahti meihin täysillä ja lujaa ja tiedän, että tarve on täällä ihan toista kuin meillä yltäkylläisyyden keskellä elävillä.
 

5 kommenttia:

  1. Onkin tosi ihana, kun saatiin kunnolla valkea joulu! :) Näyttää kaikki paljon valoisammalta nyt, vaikkka ei vielä ole päivä päässyt jatkumaan. Sinä olet tallentanut ihanasti tuon talvisen tunnelman kuviisi. Ja kuusen haunkin. Rattoisasti teillä joulu sujuukin, kun saatte monenikäisiä lapsia vieraaksi. Vai ovatko omat lapset vieraita, kun tulevat käymään lapsuuden kotiinsa. Hyvää joulun aikaa koko perheelle!

    VastaaPoista
  2. Ihania, jouluisia maisemia! Lumisade ei tullutkaan tänne Haminaan, vain vähän on valkoista maassa.
    Hyvää joulua!

    VastaaPoista
  3. Ihanaa joulun aikaa sinulle ja perheellesi :-)

    VastaaPoista