sunnuntai 26. huhtikuuta 2015

SINAPINKELTAISTA TIMONAA TEININ TIKUILTA



Nuorempi teini neuloi koulutyönään itselleen paidan. Perinteisesti alhaalta ylöspäin, saumoja vain pieni pätkä kainaloissa. Ohjetta ei taaskaan ollut, eikä silmukkamääriäkään katsonut mistään. Kouluun piti vain raportoida oikein mustaa valkoisella työn kulku, levennykset ja kavennukset ja pääntien reunus jne., niin siinäpä olikin tekeminen,kun jälkeenpäin niitä muisteli mitä sitä tulikaan tehtyä. 
Tämä onnistui hienosti, vaikka kässäope oli seiskaluokalla tylysti ilmoittanut, että pitäisi osata muillakin ohjeilla neuloa kuin "äidin" ohjeilla. Tytär kun neuloi samalla systeemillä, ja oman päänsä mukaan, veljenpojalle raitapaitaa. Ja kun ope ei osannut raglankavennuksia neuvoa, niin tytär soitti kesken tunnin minulle ja kysyi ohjeet ja teki sen mukaan. Kaiken huipuksi ope oli oikein vanhanaikaisesti prässäyttänyt paidan, vaikka langan vyötteessä oli kielto silitysraudan käytöstä. Eipä se nainen mitään älynnyt langoista eikä neulomisesta.
Tähän paitaan ei sitten ohjeita opelta kysellyt, sillä annoin tiukan määräyksen, että jos on kysyttävää, niin kysyy minulta, ettei mene hyvä työ hukkaan. Mutta eipä niitä neuvoja tarvinnut minunkaan antaa, ihan itte teki.
Lanka on OnLine Timonaa, villaa ja akryylia ja menekki 380g.
Että onnistuu se hyvin ilman ohjeen häivääkään.

16 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Eikös vain! Ja oikea kässäopen kauhukakara:):)

      Poista
  2. Kerrassaan kaunis paita! Ja ihan oikeen ohjeistit tytärtä. Toivottavasti ei ole sama opettaja enää hänellä, tappaahan tuommonen käsityön teon ilonkin, kun pitää tehä niinku sanotaan, vaikka sitten väärin. Nythän tyttärellä on sitten lähes julkaisukelpoinen ohje tälle paidalle, kun on raportin kirjoitellut. =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu kyllä uskalsin ohjeita antaa kun tiesin olevani oikeassa. Tiesin, että neulepaita onnistuu hyvin ilman lehdestä pöllittyä ohjettakin. Ja se kässäope ei enää kiusaa tytärtäni, hänelle vaihtui ope onneksi.

      Poista
  3. Tosi kaunis ja onnistunut työ. Vai ei äidin ohjeita saa käyttää jos ei opettaja osaa samanlaista tehdä. Minun lapsenlapselle 11v oli opettaja tiuskaissut, että hukkaan menee langat sunkin kanssa, kun ei sukan kantapää heti onnistunut. Minusta vika oli kyllä opettajan opettamisessa eikä tytössä. Mistä näitä huonoja opettajia sikiää, kun osa taas on niin taitavia ja innostavia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No en miekään ymmärrä, miten ne omat kirjoittamattomat ohjeet ovat jotenkin halpa-arvoisempia kuin lehdestä otetut ohjeet. Ja noita huonoja opettajia kummasti ilmestyy aina tänne syrjäseutujen kouluille, eikä ne lähde ikinä pois. Ei tietenkään, kun ei niitä kahta viikkoa kauempaa kaupunkikouluissa kateltais, niin tänne jäävät ja täällä pysyvät, kun eivät muualle uskalla hakeutua. Niitä tarinoita ois siitä opesta pilvin pimein. Ehtihän tuo olla useammalla likalla opettajana ja usein ihmeteltiin hänen opetuksen tasoaan.

      Poista
  4. Kaunis on paita ja niin ihanasti istuva. Takakappaleen erilainen neuloskuvio on hieno yksityiskohta. Taitava tytär, ihan äitiinsä tullut :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Vähän harmitti vain, kun tytär valitsi villa-akryylilangan, mikä ei ollut ehkä paras vaihtoehto. Merinovilla olisi ollut parempi valinta. Neule on samannäköinen molemmista langoista neulottuna, mutta pitkäaikaisempi käyttöneule olisi takuulla tullut villasta.

      Poista
  5. Onpa todella hieno pusero ja sulla osaava tytär :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tytär on jo taitavampi kuin äitinsä. Ideoita riittää.

      Poista
  6. Upea paita, todella hyvin onnistunut! Omasta mielestään opettajat ovat aina oikeassa (olen tullut siihen tulokseen), vaikka eivät osaisikaan opettaa. Juuri tuollaiset opettajat vievät oppimisesta kaiken innon ja hauskuuden.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! juu ei kaikki kässäopet hallitse alaansa. Tai eivät VIITSI paneutua siihen, mitä oppilaat oikeasti haluavat tehdä. Ei riitä, että osaa ommella omat rytkynsä. Pitää osata myös jakaa neuvonsa osaamattomille oppilaille. Ja mitenpä sitä osaa edes arvostella oppilaan neuletyön, jos ei kertaakaan katso, miten työ etenee, ei edes kysy, mitä lankaa oppilas on valinnut, ei tutustu lankavalintaan ja siiten kun työ on valmis prässäyttää neuleen vanhanaikaisesti silitysraudalla. Vaikka langassa on silitysraudan käyttö kielletty. Kärsiihän se neuleen pinta siitä. Kysyn vaan miten tällainen saa olla kässäopena?

      Poista
  7. Kaunis, taitava tekijä =))
    Ihana lankakauppa tuolla alenpana. Silmät ihan lepää noin kauniissa langoissa =))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tytärkin neuloo jatkuvasti.
      Ja lankakauppa on ihana. Se on saavutus, kun pienelle tuppukylälle tulee jotain muutakin kuin Novitaa.

      Poista