Talveen täytyy nyt jo varautua kun kesä vaihtuu syksyyn ja kylmät säät tulevat satavarmasti ennemmin tai myöhemmin. Aloitin varustautumisen tänä vuonna siirtymällä villahousuputkeen. Suvun nuorimmaiset käyttävät näitä talvella aina, kun ulkona ovat. Villavaate on siitä ihana, ettei se hiosta ollenkaan vaikka kuinka liikkuisi ahkerasti. Pysyy koko tenava lämpimänä, kun on villahousut, villapaita, villasukat ja vielä villalapaset toppakintaiden alla.
Puna-harmaata leveää raitaa neuloin Maija-langasta 2,75 hiilikuituisilla puikoilla 150g näihin villareihin. Kokoa en tiedä mutta sisälahkeen pituus on 33cm.
Nämä tein Vuorelman Veto-langasta kolmosen koivuisilla puikoilla. Lankaa meni 140g ja ovat saman pituiset kuin edellisetkin , mutta ehkä kapeammat. Veto on yksi lempparilangoistani, sillä se käy hyvin niin sukkiin kuin lasten vaatteisiinkin. Oikein mukavaa neulottavaa ja mikä tärkeintä konepesun kestävää.
Puikoillani on edelleenkin villahousut. Nyt vähän isommat ja tumman ruskeat, neljävuotiaalle.
Ja ettei vain pääse aloitukset loppumaan, eikä ideat karkaa, laitoin alulle myös ihan pienen takin. Se on keltaista SMC select Extra Soft Merinoa. Niin ja on kesken vielä yhdet vihreä-harmaat villahousut Maija-langasta, kun oli ihan pakko kokeilla miten vihreä ja harmaa sopivat yhteen.
Sukkiakin pitää jossain välissä neuloa, se tarve on loputon.
Sitten kuvaa puolen kilon satsista kasviksia, minkä yritän joka päivä syödä. Tässä ei ihan puolta kiloa kyllä ole kuitenkaan, kun tuleehan sitä syödyksi aterioillakin salaattia ja aamu-ja iltapalalla leivän päällä lisää tomaattia. kurkkua ja paprikaa. Nuo tomaatit ovat kirsikkatomaatteja omasta kasvihuoneesta ja niitä kyllä menee päivässä hyvinki yli kymmenen kappaletta. On ne niin hyviä. Porkkanakin on kasvimaalta, kurkku ja kukkakaali kaupasta.
Olen huomannut, että kun laittaa aamulla jo valmiiksi lautaselle tuon satsin, niin se tulee päivän mittaan kyllä naposteltua. Pullaa en kaipaa juurikaan. Päiväkahvilla riittää ihan pieni siivu piirakkaa tai tavallista leetaa. Ja onneksi meillä ei enää ole edes pakasteella mitään makeaa, kun leipurit ovat jo maailmalla. Itse en viitsi leipoa muuta kuin leipää. Saan senkin ajan neuloa rauhassa mitä makeiden herkkujen leipomiseen menisi, jos koko ajan pitäisi olla sen seitsemää sorttia kahvileipää.
Tämmöistä tänä syyskuun iltana. Nyt lähden juoksemaan parin kilometrin lenkin. Toissa-iltana kävin ukkokullan ja teinin kanssa kuntosalilla tunnin verran rehkimässä. On se hyvä jotain liikuntaa harrastaa muutaman kerran viikossa, että jaksaa taas talven töitä paiskia navetan puolella.
Herkullisia sekä villapöksyt että lautasella olevat =)) Minunkin pitäisi vielä muutamat villahousut tehdä tänä syksynä ..
VastaaPoistaTuo raita on nyt niin mieluista neuloa. Eikös oleki syksyn värejä kaikki?
PoistaIhanat nuo villapöksyt :)
VastaaPoistaKiitos. Tuntuu et tulee nopeammin valmista kun tekee raitaa.
PoistaKauniita villapöksyjä!
VastaaPoistaKiitos.
PoistaIhania villapöksyjä! :)
VastaaPoistaTiedätkö, meillä ei ole syöty koskaan mitään kahvipullaa. Ainoastaan synttäreille leivon tarjottavaa, mutta jos tulee muuten vieraita, niin ei ole ikinä ainakaan pullaa kahvin kanssa tarjolla. Leipäjuustoa, hedelmiä tai jopa jäätelöä saattaa olla, yllätysvieraille ei yleensä ole kuin se kahvi, kun meillä ei ole mitään ns. vierasvaraa kaapissa.
Meillä on lapset opetettu siihen, että oman kouran verran kun syö kasviksia, hedelmiä tai marjoja joka aterialla, niin siitä se puoli kiloa tulee päivässä täyteen. :) Mulla varmaan tulee enemmänkin, marjojakin syön yksin ainakin litran päivässä ympäri vuoden. :)
Meillä on tähän asti ollut kaikkia herkkuja aina jossain määrin kun lapset on leiponeet sitä makeaakin. Nyt alkaa isännän mielestä kohta olla lähes katastrofaalinen tilanne, kun leipurit lähtevät yksi toisensa jälkeen maailmalle, enkä mie ole yhtään innokas leipomaan. Oikein kinkkisessä tilanteessa saatan pyöräyttää puolukkapiirakan cremefraiche-kermaviilitäytteellä tai tarte tatinin kotimaisista ompuista. No, tavallista pullaa leivon joskus kun viitsin. Ruokaa sensijaan laitan mieluusti. Nytkin odottaa kaksi isoa kaalinkerää jääkaapissa kaalikääryleitä varten. Niitä tein jo kerran ja kaksi uunipannullista tuli ja aion vielä lisää väkertää pakkaseen. Kaali on nyt halpaa ja kun on omaa sonnivainajaa jauhelihana ja vielä ohrasuurimoita laittaa riisin sijaan niin onhan kotimaista ja terveellistä sapuskaa.
PoistaTuo puoli kiloa kasviksia ja marjoja tulee ihan helposti jos vähänkin viitsii ajatuksen kanssa katsoa mitä ääntä kohti laittaa päivässä. Ja nythän kannattaa syödä juurikin kasviksia, porkkanaa, kukkakaalta, parsakaalta, paprikaa, punajuurta, palsternakkaa, ruusukaalta, persiljaa jne. kun ovat kaikki kotimaisia.
oi miten lämpimät villa-pöksyt ja lisää tulee vai? meilläki menee kasviksia melkoisesti,nyt ku vielä saan raastaa kunnon koneella.. ja kahvi kahvina..makiata pitää yrittää välttää ..
VastaaPoistaJuu lisää tulee villareita, kaikenvärisiä. Minullakin on se sama raastin mikä sinullakin ja olen kyllä tykännyt. Sillä niin nopsaan raastaa porkkanaraasteenkin ja mielestäni on sopivan kokoista "silppua".
PoistaTällä iällä on jo pakkokin välttää makeaa ja liian rasvaista jos aikoo entisissä mitoissa pysyä. Tahtoo vaa´an lukemat väkisinkin hilautua ylöspäin. Liikuntaa pitää lisätä joka vuosi että jaksaa työtä tehdä eläkkeelle asti.
Aivan hurmaantuneena ihastelen täällä noita villahousuja! Ja mikä rivi niitä onkaan! Sitkeä olet, kun pienillä puikoilla jaksat noin isoja vaatekappaleita väkertää :)
VastaaPoistaKiitos maria kommentistasi. On niin monta, jotka tarvii lämmikettä talveksi ja vähän ylimääräisiäkin tulee aina tehdyksi(jos joku sattuu tarvitsemaan....). Tykkään neuloa ohuesta langasta, se sopii käsilleni paremmin kuin paksut puikot ja paksu lanka.
Poista