maanantai 12. elokuuta 2013

ELOKUUN AATOKSIA


Kun en ole nyt menneinä viikkoina voinut paljon neuloa, niin laitetaan kuvia sitten langoista ja keskeneräisistä töistä. Näistä tulee raitaiset villahousut, kahdetkin varmaan. On sitä vanhaa hyvää lankaa -70 luvulta. Konepesun kestävää ja kivan tuntuista neuloakin.


Keskeneräisiä on pöydän täydeltä. Kipeällä kädelläni olen pikkuisen aina joka päivä yrittänyt tikuttaa, mutta hitaasti tulee valmista. Siinä missä täydessä terässä ollessani menee tuollaisiin vajaan vuoden ikäisen villareihin pari päivää, niin nyt menee viikko. 
Kummallista on kyllä tää kipu, kun se välillä oireilee tosi paljon ja ei tahdo pystyä juuri mitään nostamaan eikä ranteesta taivuttamaan. Sit taas toisena päivänä ei tarvii särkylääkettä ottaa ja mietinkin et kuvittelenko vain sen kivun, eihän tässä mitään ole. Haittaa tosi paljon ihan kotitöiden tekoakin väliin, mut kun nekin on ihan pakko saada tehdyksi. Se kun tää maatila on vähän sellainen työmaaruokala, jossa porukalle on oltava kunnon ruokaa et jaksaa töitä paiskia.  Ei jaksa kaupasta valmiita sapuskoja niin paljon kantaa mitä tarvittaisiin ja ei kai ne kyllä meillä oikein maistuisikaan kun on kotiruokaan totuttu.
No päivä kerrallaan tässä mennään ja uskoisin, että tästä vielä käsityökäsi tulee.


Tuossa aiemmin tuli kommenttia taas siltä Anonyymiltä. Takavuosilta minulla on ikäviä kokemuksia häneltä. Ei ollut koskaan mitään hyvää sanottavaa. Ilkeitä ja pisteliäitä kommentteja lateli tulemaan. Silloin päätin että olkoon millainen kommentti tahansa, hyvä tai huono, jossa on lähettäjänä taas se Anonyymi, poistan kaikki hänen kommenttinsa. Minusta on paljon reilumpaa kun laittaa edes jonkinlaista nimeään tai nimimerkkiään viestiinsä. Tulee vaan mieleen, että onkohan hän joku ihan tuttukin ja kun ei kehtaa muuten keljuilla, niin sitten pitää tuntemattomana saada sanoa hankalasti. 
No tämänkertainen Anonyymi kyseli vain virkattuihin takkeihin ohjetta. Enpä niitä voi kenellekään antaa kun ei niitä ole itsellänikään, eikä ole tyttärilläkään. Meillä koko klaani tekee ihan omasta päästään kaiken. Sitä vain luodaan silmukat ja aletaan virkkaamaan tai neulomaan. Väliin joutuu toki purkamaan, mut sehän kuuluu asiaan. 
Eikä mun aikanikaan riittäisi minkäänlaisten ohjeiden kirjoittamiseen.  Jos tää Anonyymi olisi laittanut reilusti nimensä kommenttiinsa, niin tiedä vaikka olisin auttanut häntä ihan henk.koht. Mutta tänne blogiini en kyllä jaksa alkaa ohjeita väsäämään.


Tällaiseen puuhaan sitä pystyy kyllä vasemmallakin kädellä. Saa oikea käsi roikkua ihan vapaana sormet suorassa. Tässä paistuu Atrian fetajuusto-mustapippuri Wilhelmiä ja Huilun tuhtia. Isännälle on takana Atrian Hiillosta. On se vaan niiin hyvää kesällä tuo makkara. Onneksi kesä on näin lyhyt, niin ei tule vuoden mittaan kovin paljon makkaroita syödyksi. Liika on aina liikaa.


Kovin on vielä kaikki vihreää, vaikka syksyn tuntua on jo jonkin verran ilmassa. Vähän on koivuista keltaisia lehtiä lentänyt nurmikolle. Syystöitä on kyllä paljonkin tekemättä, joten lämmintä saisi jatkua pitkään. Se tuntuu talvikin sitten lyhyemmältä kun syksyyn ajoittuu oikein kauniita ja lämpöisiä päiviä. Sitä täällä maalla aina toivoo, ettei tulisi kovin ääri-ilmiöitä säiden suhteen, vaan olisi sellaista tasaisen yksitoikkoisia päiviä paljon. Ei kovia sateita eikä kovia pakkasia eikä kamalia helteitäkään eikä liika kuivuuskaan ole hyväksi. No toivoahan aina saa ja siihen pitää tyytyä mitä yläkerrasta annetaan. Hän säät ja ilmat säätää.

18 kommenttia:

  1. Kivoja pikkusia villahousuja tulee....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi pystyn vähän neulomaan. Ja nuo pienet työt tulee nopsaan valmiiksi. Kohta niitä taas tarvitaan kenties.

      Poista
  2. Kauniita ovat molemmat villahousut:)
    Ihana makkaranpaisto kuva!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On se vaan tuo sapuska ulkona paljon paremman makuista. Ja makkarakin vaihteeksi ulkofilepihvien jälkeen.

      Poista
  3. Kumpa käteisi tulisi pian kuntoon.
    Mukavan näköisiä villahousuja tulossa ja kauniin värisiä lankoja, muistelen joskus neuloneeni tuota.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käsi on tänään taas parempi kuin toissa päivänä. Toivossa elän et kuntoutuu entiselleen.
      Nuo langat on kyllä tosiaan vanhoja ja muistaakseni olivat silloin aikas hintaviakin. Laatuhan on aina maksanut enemmän kuin huonompi versio. Tein tuosta langasta valkoisena hääpuvun itselleni ja se tuli maksamaan vähän yli 100markkaa.

      Poista
  4. kivan näköiset villahousut <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Näitä nyt olen tikuttanut pikkuisen joka päivä. Hitaasti tulee valmista.

      Poista
  5. Ihania raitoja sinulla puikoilla! :)

    Minulla on myös sama periaate, että Anonyymin jättämät viestit poistan, vaikka olisivat kuinka asiallisiakin. Niiden kohdalla harkitsen, jotka jättävät nimensä kommentin perään, vaikka olisivatkin periaatteessa "Anonyymejä". Minusta on yksinkertaisesti kohteliasta esittäytyä, ihan niin kuin esittäydytään puhelimessa tai laitetaan nimi sähköpostin, tekstiviestin, kirjeen tms. perään. Ja eikös ihan kasvotustenkin tavatessa ole tapana esittäytyä, jos juttusille aletaan?

    Minulle on joskus joku Anonyymi kommentoinut, että pitää pystyä ottamaan vastaan muunkinlaisia kommentteja kuin ylistäviä ja ihania. Mutta sen "kritiikinkin" voi antaa rakentavasti, vaikkapa niin, että "kivat raitahousut, vaikkeivät olekaan ihan minun lempiväriäni" kuin että "rumat housut". ;) Eihän kukaan toisen kotona kylässä ollessaankaan ala haukkumaan, että onpa teillä täällä karsean näköistä, vaan yleensä sanotaan jotain kohteliasta, ja jos ei voi mitään hyvää sanoa, niin on sitten mieluummin hiljaa. Sama juttu minusta blogissakin, silloin ollaan tavallaan vieraisilla toisen kotona.

    Noita ohjeiden pyytelijöitä kyllä riittää, ihan on tullut joskus sellaisiakin pyyntöjä, että "kun sulla näyttää olevan se-ja-se käsityölehti, niin voitko ottaa mulle kopion siitä-ja-siitä ohjeesta ja lähettää sen minulle". Olen sellaisiin vastannut, että käypäs oman paikkakuntasi kirjastossa etsimässä se lehti käteesi. Eri juttu olisi tietysti, jos joku pitkäaikainen blogituttu tällaista pyytäisi, mutta jos tuntematon sitä pyytää, niin tulee vähän hyväksikäytön maku.

    Tulipas nyt pitkästi kommenttia tuohon Anonyymi-asiaan, mutta olen itsekin näitä aina välillä mietiskellyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu kyl miekii vastaan jos on anonyymin perässä esim. nimi tai muu tunnistettava merkki. On niitä tullut muutamia blogiini ja tiedän keitä nää anonyymit ovat.
      Sit tohon et pitää pystyä ottamaan vastaan niitä negatiivisiakin kommentteja, olen just samaa mieltä kanssasi et sen mielipiteensä kenenkin kässätöistä voi antaa rumasti tai nätisti. Ja miksi tää kommentoija itse ei uskalla laittaa nimeään alle muuhun kuin "ylistävään" kommenttiinsa? Kai hän nyt uskaltaa seistä sanojensa takana sen negatiivisen mielipiteensä julkaistuaankin. Itselleni ei kyllä tulisi mielen viereenkään mennä kenenkään juttuja arvostelemaan negatiivisessa mielessä, sillä en ole niin kummoinen käsityöläinen, olen aivan oppipoika näissä jutuissa. Monissa blogeissa on aivan älyttömän ihania töitä, ei vain jaksa kaikkiin laittaa viestiä.
      Sit noista ohjeista, niin niitä on kyl hankala antaa kun ei niitä yksinkertaisesti ole. Teen kaiken ihan oman pääni mukaan ja jos jonkin lettikuvion tai pitsikuvion otan jostain niin sen kyllä voin mainita ja kertoa. Poistetaan me vain edelleenkin anonyymit kommentit, oli sit hyvää tai huonoa. Siihen on kai jokaisella oikeus.

      Poista
  6. Minä olen se, joka kyseli sitä ohjetta. Jos olisin ollut viisas, olisin laittanut nimen perään, vaikka se tuntuukin vaikealta näin netissä. En ole ennemmin kommentoinut tänne anonyyminä. Ja tuosta virkatusta takista olin kiinnostunut, koska tein itse äskön neulotun takin, mutta virkattuun en ole löytänyt ohjetta.

    En mitenkään pahalla kommentoinut, ja ymmärrän, että osa anonyymeistä on todella inhottavia ja jättävät huonoja kommentteja. Itselläni ei kuitenkaan ole todellakaan tarkoitus olla ilkeä.

    Vielä edelliseen kommenttiin viitaten. Jos itse kyselen ohjetta johonkin, en todellakaan tarkoita, että se pitäisi kopioida tms. Ihan hyvin voin itsekin etsiä lehden kirjastosta. Blogit antavat kuitenkin todella hyvän mahdollisuuden neuvoa erilaisissa ohjeissa.

    Nyt sain tuon nimenkin tuonne, joten en ole anonyyminä.

    Mukavaa elokuun jatkoa!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vaan kommentistasi. Se nyt on vaan minun päättämäni tapa poistaa ne anonyymit ja niin teen edelleenkin. Ja jos olisit laittanut vaikka pelkän keksityn nimesikin alle, sen millä bloggaat Novitan blogiin, olisin ottanut yhteyttä ja tuonut esim. jonkin takin malliksi, mistä voit itse katsoa silmukkamäärät ja pituudet. Kyllähän sitä oikeaa asiaa kehtaa kysyä ja rehelliseen kysymykseen saa rehellisen vastauksenkin. Mielellään tässä autetaan toista kässäharrastajaa sen missä voidaan. Eihän nää ohjeet ole mitään salatiedettä.
      Enkä tarkoita sitä ollenkaan et mun pitää tuntea ne kaikki, joille ohjetta annan. Jos vaikka oisit laittanut anonyymin sijaan "kekkonen", niin olisin sit vastannut et laitapa kekkonen sähköpostiosoitteesi, niin katson saanko minkäänlaista ohjetta aikaiseksi. Blogiini en ala ohjeita kirjoittelemaan sillä mielin et"jos joku sattuu tarvitsemaan".
      Kivoja syksyisiä kässäpäiviä sinullekin.

      Poista
  7. Halusin silti, että tiedät kuka olen. Yleensä en kommentoi, niin en tiennyt, miten saan nimeni tuohon enkä halunut laittaa vain tekstin loppuun. No aina oppii uutta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laita vaan kommenttia vastakin. Niitä on kivaa aina saada. Ja jos sitä takin mallia tarviit voin tyttäriltä kysyä yhtä takkia lainaksi niin saat itse katsoa ja funtsia, se onnistuu sinulta ihan varmasti, niin fiinejä neuleita on blogissasi ja monenlaisia juttuja olet väkertänyt.

      Poista
  8. Minäpä kyselen sinulta sitä takkia sitten, kun on semmoinen sauma, että ehtisin katsella semmosta.:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä. Tyttäriä näen taas viikonloppuna, joten saan ehkä yhden takin tänne näytille. Siis virkatun ja aikas paksusta, jostain Novitan langasta taisi olla. On kyl muistakin virkattu. Otapa yhteyttä sit kun on ajankohtainen.

      Poista
  9. Ihania nuo villapöksyt! Varmasti mainioita kun kylmät tulee. Tuleeko niihin jokin kiristyssysteemi vyötärölle vai onko resori niin napakka, että pysyy ylhäällä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo resorisysteemi toimii ihan pienillä, jotka eivät vielä liiku. Mut isommille jo kohta käveleville olen laittanut kuminauhakujan.

      Poista