Keskikesän juhla on jo portailla, ihan oven takana. Eilen keitin juhannusjuustoa oikeasta maidosta. Kampaajalta tulin ja laitoin maidon puol neljän aikaan lämpenemään ja juoksettumaan hellalle. Taisi olla siinä vähän ennen viittä kun maito jo kiehui hiljalleen ja sitten puol kymmenen aikaan oli ensimmäinen kattila jo jäähdytyksessä. Parikymmentä litraa nyt keitin ja siitä tuli valmista keittoa 13 litraa. Oli kyllä niin valkuaispitoista maitoa että kokkareita tuli reilusti ja neste meinasi käydä vähiin. Välillä pidin kantta keitoksen päällä ettei vallan haihdu liemi.
Tänään sitten on vuorossa ikkunoiden pesua. Aloitin sitä jo toissa yönä, kun isäntä ajoi rehukuormia aumaan. Hän oli pellolla kahteen saakka, mut mie lopetin puol yhdeltä, kun oli jo niin hämärää, etten nähnyt enää likaläikkiä ikkunoissa. Mun on aina ihan pakko pestä ikkunat juhannukseksi.
Tytär tuli jo eilen siskonsa lasten kanssa juhannuksen viettoon. Onneksi tulivat, niin sai vävypoika leikata pihanurmen. Meillä se kasvaa hurjaa vauhtia aina, vaikka lannoitetta on laitettu viimeksi vuonna -92. Pitkä, sankka kasvu on leikattava kerran viikossa. Pieniä apulaisia minulla on täällä jo kolme kappaletta ja illalla tulee lisää, kun toinen tytär kolmen lapsen kanssa tulee. Aattonakin sitten tulee vielä yksi perhe ja juhannuspäivänä yksi kolmilapsinen perhe. Vilskettä siis riittää tämän mummon tanhuvilla. Säätiedotus on nyt onneksi luvannut kaunista, niin se tietää ulkona oloa.
Sitä ulkona oloa ja ulkoruokintaa varten ostin neljä isoa korjolohta, jotka vävypoika savustaa. Ämpäripotut kipataan ja katsotaan, mitä sieltä löytyy. Vähän jännittää, saadaanko uusia pottuja juhannukseksi. Sitten vihersalaattia omalta kasvimaalta, sipulia kasvihuoneen parvekelaatikoista ja kaupasta kotimaista paprikaa, tomaattia ja kurkkua. Siinä meidän juhannusmenu. IHANAA!
LÄMPÖISTÄ JA ILOISEN RAUHALLISTA, NAUTITTAVAA JUHANNUSTA KAIKILLE
T. Pilvikirsikka
Aurinkoista keskikesänjuhlaa :)!!!
VastaaPoistaKiitos. Kyllä aurinkokin paistoi, vaikka sadettakin saatiin. Lämmintäkin oli.
PoistaOikein iloista juhannusta:)
VastaaPoistaKiitos. Iloista juhannusta on tosiaankin vietetty pienten ja vähän isompienkin seurassa. Lapsilla on ollut hauskaa mummulassa.
PoistaIhanaa juhannuksen aikaa sinulle!
VastaaPoistaKiitos. Ihanaa on ollut niin seuran kuin säidenkin puolesta. Vähän alkaa nyt rauhoittua, kun osa lasten perheistä lähti eilen tai yöllä koteihinsa. Ulkona on saatu olla eikä hyttysiä ole ollut yhtään enää.
PoistaVoi mahoton kuinka tulikin maku kielen päälle. Tänä vuonna jäi juhannushera saamatta, harmi.
VastaaPoistaHyvää Juhannuksen jälkeistä aikaa!
Kiitos. Juhannuksena syötiin heraa, vaikka ei sitä tahdo kaikkien masut kestää. Aina on kuitenkin maisteltava. Nyt ootellaan mansikkarumbaa, se alkaa ihan kohta.
Poista