Jos loppui viime vuosi takin neulomisella Pilvikirsikan pajassa, niin uusi vuosi myös alkoi takin neulomisella.
Tämän luonnonvalkoisen takin nuorempi teini tikutti siskonsa 3,5v tyttärelle. Tässä takki on kylläkin vuotta vanhemman serkkupojan yllä, joten hihojen pituuskin varmasti riittää oikealle takin pitäjälle.
Lanka on Wendy Merinoa, menekki 240g ja puikot 3,5.
Minun puikoiltani putosi eilen viimeinen osa tästä setistä. Nämä tilattiin joulun aikoihin syntyvälle vauvelille ja oikeasti olisi pitänyt olla valmiina jo jouluksi, mutta niin vain aika kului ja sain vasta nyt asusteet tilaajalle. On aina sen verran härdelliä tuon joulun kanssa, et tahtoo neulomiset jäädä vähemmälle.
Lanka on Vuorelman Vetoa ja koko settiin sitä kului 290g. Puikkoina oli sekä 3 että 3,25 koivuiset ja oikeinkin hyvin tuo lanka sopii mielestäni vauvojen asusteisiin, vaikka onkin oikeasti sukkalankaa koostumukseltaan. Siis villaa ja polyamidia, mikä kestää onneksi konepesua. Ja kyllähän kaikki villaiset pehmenevät vähän aina heti ekassa pesussa, kun käyttää oikeaa villanpesuun tarkoitettua nestemäistä pesuainetta. Joissakin lankavyötteissä näkyy olevan kielto huuhteluaineen käytöstä, mutta mie ainakin käytän melkein kaikkiin villaisiin ihan pikkuisen huuhteluainetta ja saan näin säilymään neuleen pehmeyden ja kutittamattomuuden paremmin. Kyllä sitä saa laadukkaastakin langasta neulotun vaatteen äkkiä "lumpun" näköiseksi jos valko- tai kirjopesuaineella pesee.
Millä te muut neulojat pesette villaiset vaatteenne?
Niin, kun täällä blogeissa näkee hienoja tilastoja aina vuoden saavutuksista mitä sitä onkaan saatu aikaiseksi käsitöiden saralla, niin laitanpa miekii vähän tietoja.
Vuonna 2013 oli langankulutukseni 12,292kg ja tuosta lankamäärästä neulottiin tai virkattiin yhteensä 128 työtä. Itse en ihan kaikkia tosin tehnyt, vaan teinit ovat osasyyllisiä langanmenekkiin. En ole ollenkaan laskenut kulutukseen niitä lankoja, mitä olen antanut tyttärilleni ja miniöilleni, enkä niitäkään lankoja mitkä olen myynyt toreilla ja turuilla. Tuo on siis pelkästään käsitöihin käytetty lankamäärä.
Läheskään kaikkia neuleita en ole myöskään esitellyt täällä, kun en näe mitään järkeä viisiä samanlaisia sukkia tai lapasia tai pipoja esitellä. Ja osa on lähtenyt saajiensa mukaan heti puikoilta pudottuaan.
Mutta nyt on teinin puikoilla sellainen työ, mikä pitää ihan varmasti täällä esitellä. Hän on nimittäin innolla neulonut sisarusten lapsille ja saanut vähän fyrkkaa niistä, niin aikoi ostaa peittolangat ja alkaa neulomaan Kotilieden Kauneimmat Käsityöt kirjassa olevaa musta-valkoista torkkupeittoa.
No mie ostinkin hänelle joululahjaksi Lankamaailmasta 650g luonnonvalkoista ja 500g mustaa Viking Naturgarnia ja nyt teini aloitti kasin puikoilla tikuttamaan kauan haaveilemaansa peittoa. Mutta siitä kuvia sitten kunhan on valmiina.
Kauniita neuleita! :)
VastaaPoistaItse koitan viimeiseen asti välttää villaisten vaatteiden pesua, koska villahan on "itsepuhdistuvaa", siihen riittää yleensä tuuletus käytön jälkeen. Sitten vasta, kun villaneule on todella likainen, niin pesen sen pesuaineella, joka sopii villalle, en siis samalla pesuaineella kuin muut pyykit. Villavaatteet pesen aina 30 asteen villanpesuohjelmassa, vaikka langan vyötteessä sallittaisiinkin 40 asteen pesu. Huuhteluainetta en käytä missään vaatteissa, en myöskään villassa. Jos haluan villaneuleisiin pehmeyttä, liotan niitä mieluummin vaikka etikkavedessä. Värjäyskurssilla opin muuten syynkin siihen, miksi villalle, silkille ja ylipäätään eläinkuiduille täytyy olla eri pesuaine kuin puuvillalle ja muille kasvikuiduille. Kasvikuitujen pesuaine täytyy olla emäksistä eli ph yli 7, joskin ne eivät mene pilalle happamastakaan pesuaineesta, eli niitä voi pestä myös ns. villanpesuaineella. Sen sijaan villa kärsii emäksisestä, eli villanpesuaineen ph täytyy olla alle 7, ei siis missään nimessä saa pestä tavallisilla pesuaineilla.
Kiitos MariJ! Kyllä miekii olen sitä mieltä että villavaatetta tarvii pestä todella harvoin. Nyt lastenlasten villaneuleissa se on todella tullut käytännössä todistettua, että villavaatetta voi pitää lähes vuoden ennenkuin se on pesun tarpeessa. Eniten likaantuvat vauvojen takit ja puserot "pulauttelun" takia ja isommilla alkavat hihojen suut olla harmaantuneita varsinkin vaaleissa neuleissa. Juuri loppiaisen aikaan pesin 9v tytön villatakin ja siitä on varmaan yli puoli vuotta kun olen sen viimeksi täällä pessyt. Käytössä on jatkuvasti koulutakkina. Äitinsä vain tuumasi, etteihän se ole edes likainen. No värihän siinä kirkastui kuitenkin. Ja se on ihmeellistä ettei villaneule ala haisemaan tunkkaiselle vaikkei sitä usein pestäkään. Mut pidäpä jotain trikoopaitaa tai collegepuseroa pari kuukautta, niin sanonko mille se haisee????
PoistaJa tuon pesuaineenkin olen testaillut. Noin kymmenen vuotta sitten pesin kuopuksen villapuseron tavallisella jauhemaisella BioLuvililla, kun oli villapesuaine loppunut, niin aattelin ettei kai se miksikään mene yhdestä pesusta. Mutta niin vain hapsuuntui ja nukkaantui pinta ja meni aikas karsean näköiseksi, aivan kuin ois karstalla vedelty pinta. Ja oli kuitenkin 100% konepestävä villa kyseessä. No kokeilu se vain oli. Minut on jo yli neljäkymmentä vuotta sitten aivopesty ohjeella miten villainen pestään oikeasti. Kiitos sen aikaisen kässäopen. Ja olenpa tuolla oikealla pesuaineella ja 30 asteen villapesuohjelmalla onnistuneesti pessyt jopa käsinpesumerkinnällä varustetusta langasta neulottuja vaatteitakin ihan konepesussa. Eikä ole miksikään menneet. On kyllä sitten tullut eteen taas sekin, että lanka on pitänyt olla 40:n pesun kestävää ja on vanuttunut ihan muodottomaksi juuri tuossa lämpötilassa. Onneksi se lanka on jo poistunut markkinoilta ja onneksi tein mallitilkun, jonka pesin ensin, etten alkanut isompaa työtä tikuttamaan. Mut harmitti se lapsen takki kuitenkin.
Valkoinen villatakki ja punaiset napit, ihanan rahuallinen yhdistelmä. Tykkään kovasti.
VastaaPoistaIhana vauvan asuste setti. Paljon on teilläkin lankaaa kulunut ja valmista syntynyt=))
Jatketaan samaan malliin myös tänä vuonna =))
Noita takkeja alkaa olla kyllä neulottu jo joka väriä ja erilaisilla napeilla. Eilen taas teini sai valmiiksi yhden ihan pienen ja punaisen, nallenapeilla.
PoistaOn sitä silti lankaa kulutettu, vaikka ei se kyllä mun varastoissa juurikaan näy. Oon ostanu uuttakin aikas paljon, vaikka vanhojakin pitäis kuluttaa pois. Oiskohan parikymmentä kiloa mennyt muuallakin, lahjoitukseen ja myyntiin. Mutta neulomista ei lopeteta, se on ikuista.
heippa
VastaaPoistaIhan sattumalta löytin tänne blogiisi ja kuinka ollakkaan heti ensimmäsiessä kuvassa vauvan villahousut. Olen etsinyt ohjetta, mutta sopivaa en ole löytänyt.
Voisitko antaa vähän silmälukuja ja mittoja noihin housuihin. Itse tekisin housut n. ½ vuotiaalle.
Hienoa, että olet saanut teinitkin puikkoihin tarttumaan. Omat lapseni ovat vasta yli kakskymppisinä innostuneet käsitöistä. Itse olen koko ikäni jotain käsitöitä tehnyt. Minulla ei ole omaa blogia, mutta se on kyllä harkinnassa ollut.
Olisin tosi kiitollinen jos jotain ohjetta ehtisit/jaksaisit tänne laittaa. Laitan blogisi nyt seurantaa.
-Satu-
Voi voi, kun minulla ei ohjeita ole mihinkään neuleisiini. Ja nuokin housut ovat jo maailmalla niin en yhtään muista millaisilla silmukkamäärillä aloitin ja miten lisäsin silmukoita. Olen sellainen neuloja että aina silmämääräisesti katson minkä kokoiselta neule näyttää ja lankakin vaikuttaa niin paljon ja puikkokoko siihen paljonko aloitukseen laitan silmukoita. Sitten teen resoria sopivan määrän ja lisäilen sisälahkeen puolella krs:n alussa ja lopussa muutaman sentin välein aina haaraan asti. Haarakavennukset teen ihan mutu-tuntumalla, en osaa sanoa jämptiä ohjetta ja kun kumpikin lahje on haarakavennukset tehtynä, laitan koko hökötyksen yhdelle pyöröpuikolle tai ihan pienissä pöksyissä neljälle sukkapuikolle ja neulon yläosan ympyränä vyötärölle asti. Jos sinulla on se puolivuotias, niin voithan mitata lahkeen pituutta tai sitten kysyt lapsen äidiltä mikä on lapsen sisälahkeen pituus. Itse neulon nyt Janne-langasta 3,5 vuotiaalle ja hänen sisälahkeen pituus on haarasta lattiaan 38cm. Neuloin siis tuon mittaisen lahkeen.
PoistaKiitos kommentistasi. Miepä yritän seuraaviin puolivuotiaan housuihin kirjoitella samalla kun neulon, jotain ohjetta vähän. En tiedä saatko tuosta summittaisesta ohjeesta mitään irti. Jos olisin tiennyt mitä lankaa aiot neuleeseen käyttää olisi helpompi antaa vaikka aloitussilmukkamäärät.
Kiitos jo noistakin tiedoista. Olen ostanut Nalle lankaa housuja varten tai siis neulon aina pienille lapsille sukat ja lapaset Nallesta.Kolmosen puikot, mulla on aika tiukka käsiala. Pieniin sukkiin laitan aloitukseen (resoriin 40s) ja mietinkin, että pitäisikö sillä silmäluvulla aloittaa?
PoistaLapsi on vielä niin pieni, ettei hyödytä sitä lahkeen pituutta vielä mitata, olen siis varannut hyvin aikaa niihin housuihin (ja takkiin) saada ne valmiiksi. Osaisitko lainkaan arvioida edes suurinpiirtein paljonko silmiä pitäisi olla vyötäröllä? Jos siitä sitten osaisin jotenkin tuunailla. Mulla on näkö sen vertaa heikko, että tosi vaikea kerätä silmiä jos joutuu purkamaan. Olen jo vuosia sitten lopettanut mustien lankojen kutomisen ja alkaa olla muutkin tummat värit jo katkolla. Valkosta ostin niihin housuihin juuri tuon purkamis/ näkö ongelma vuoksi.
-Satu_
40 silmukkaa riittää kyllä ihan hyvin alkuun. Lisäile sitten vaikkapa aina joka 7. krs:n alussa ja lopussa sisälahkeen puolella. Ja heti siinä kun alan sileää neulomaan resorin jälkeen olen itse lisännyt joka puikolla yhden silmukan. Sitten neulon tuon vaikkapa 7krs ja aloitan nuo muut lisäykset. Lahkeen pituus on jotain 22-24cm riippuen lapsen koosta. Ja lahkeen leveys saa juuri ennen haarakavennuksia olla 13-15cm. Voit tuosta laskea noin suurinpiirtein montako lisäyskertaa tarvii lahkeessa olla että leveys on riittävä. Sitten päätän haaraa varten yleensä takakappaleen puolella 3,3 2 ja 1silmukkaa ja samanaikaisesti etukappaleen puolella 2,2 ja 1 silmukkaa. Kaikki loput silmukat jäävät sitten yläosaan ja se kyl kannattaa neuloa riittävän korkeaksi koska vaippa vie yllättävän paljon tilaa. Tiukka resori vyötäröllä on hyvä ihan pienelle, mutta jo liikkuvalle lapselle voisi laittaa kuminauhakujan. Jospa näistä summittaisista ohjeista olisi jotain apua sinulle. Katsoin noita senttejä vähän aiemmin neulomistani puna-valkoraitaisista housuista, jotka on tehty Pirta Purppuri-langasta, ohuemmasta kuin Nalle. Housut löytyy kyllä täältä blogistani viime kesän postauksesta jostain jos viitsit selailla. Tämän kummempia ohjeita en osaa näin äkkiseltään antaa.
PoistaTuhannet kiitokset noista ohjeista. Palaan kertomaan miten onnistuin, kohan edes ehdin aloittaa.
VastaaPoista-Satu-
Kiitos vaan sinulle, kun sain kanssasi kommentoida. Just tää on minusta tämän blogimaailman parasta antia,kun joku kysyy juuri minun neulomastani neuleesta jotain.
PoistaKerro ihmeessä sitten, miten housut onnistuivat, odotan mielenkiinnolla.