Viime talvena päätin mustia sukkia neuloessani, että se oli takuulla viimeinen kaamos-aika, kun mustaa villasukkaa neulon. Niinpä sitten nyt kesän tullen aloitin puuhan mustien lankojeni parissa ja olen saanut tässä kahden viikon aikana jo kolmet sukat valmiiksi ja eilen aloitin neljänsiä matkalla lähikaupunkiin.
Näiden neulominen ei ole sitä nopeinta lajia. Lanka on Vuorelman Vetoa ja puikot olivat ensin 2,75 ensimmäisissä sukissa, mutta jo toisiin vaihdoin 2,5. Ne olivat hiilikuituiset. Lankaa meni 130g, 145g ja 156g. Terän pituudet ovat 24cm, 26cm ja 28cm. Vävypojat saavat nämä. Jos kaikille suvun ukoille teen niin yhdeksän paria pitää yhteensä neuloa. Hyvin tässä siis ehtii ennen pimeän tuloa.
Isäntä nimesi nämä tanssikenkäsukiksi. Vaikka hän ei ole tanssimiehiä, niin hän pitää useinkin talvella pikkukengissä ohutta villasukkaa. Meillä kulkee sanonta "tanssikengät" sen takia, kun kymmeniä vuosia sitten oli yksi karja-alan neuvoja käymässä ja hän muitta mutkitta saapasteli navettaan hienot korkkarit jalassa. Ei laittanut kumppareita. Eli tuo käsite on siis ne vähän fiinimmät jalkineet, muut kuin lantapiikkarit.
Olet kyllä ahkeroinut sukkia pukkaa. Sillähän ei ole väliä koska käsitöitä tekee itseltä tuntuu mukavalta javalmista tulee . Hyvää viikonloppua.
VastaaPoistaJuu pitää se joku kässätyö olla aina valmiina odottamassa pöydällä mitä neuloo jos aikaa vain on.
PoistaAhkera olet ollut. Ei mitään nopeaa puuhaa ole ohuilla puikoilla neulominen. Ainakaan minulla. Vaikka olen neulonut monen monta vuotta "yötäpäivää", niin olen silti todella hidas neuloja.
VastaaPoistaNoihinkin ohuisiin puikkoihin käsi tottuu aikas äkkiä. Nyt jo tuntuu että vois 2,25:kin ottaa käyttöön. Jotenkin nuo ohuet puikot vain sopivat minun käsilleni paremmin kuin paksut. En jaksa montaa työtä esim. 5-8 puikoilla tehdä.
PoistaTaisi karata minun kommentti johonkin :) Kokeillaan uudestaan. Ihastelen todellakin kun saat näitä upeita neulontatöitä valmiiksi ja minusta niin mahdottoman nopeasti!
VastaaPoistaVauhti ei nyt kyllä päätä huimaa kun on muutakin puuhaa, ulkona ja navetan puolellakin. Mutta kun koko ajan neuloo niin jotain tulee valmiiksi. Eilen neuloin yhden mustan sukan varren kun käväistiin pari lastenlasta viemässä Pihtiputaalle. Autossa on hyvää aikaa tikuttaa, kun mies ajaa.
PoistaTotta, nyt on sopivin aika neuloa mustaa... Kyllä heti tuli mieleen pimeän vuodenajan tuskainen taistelu mustan langan kanssa. Hienoja sukkia, kelpais noita tanssikengissä pitää.
VastaaPoistaSe on parasta neuloa kaikki mustat nyt pois kun näkee jotain. Minusta on aina tuskaa se kantalapun silmukoiden kerääminen pimeällä ja sen takia en neulo mustia sukkia enää talvella kuin pakon edessä. Ja vielä tuota Vetoakin ohuempaa lankaa aion kokeilla muutamiin sukkiin tänä kesänä, siis mustaa.
PoistaHyviä, kunnon perussukkia ja tuo musta on kyllä sellaista, että saa olla kunnolla valoa, että onnistuu :)
VastaaPoistaOikeat perussukat on ainakin meillä SE juttu. Ei oikein pitsisukat nappaa.
PoistaItse käyttäjältä palautetta hänen omin sanoin: "Näitä sukkia voi hehkuttaa. Ovat ku toinen iho. Ihan verrattomat siis. Tällasia ei saa mistään muualta,kun ovat jalan holvikaaren kohalta sopivan napakat." -R
VastaaPoistaISO KIITOS vävypojalle. Mukava kuulla että ovat mieluiset ja sopivan kokoiset jalkaan. Ei muuta ku parin viikon kuluttua isoille kinkereille mukaan ja jos kylmää on niin niihin mustiin "tanssikenkiin" vain tunkee ne jalkaansa, niin tarkenee.:):) Yritin tehdä teristäkin pituudeltaan kokoa 46.
PoistaMustaa oon mäkin neulonu ohtalampun valossa ku muuten ei tavallinen valo riittäny. :D Mites mä en oo hoksannu tätä, että kesällä valo riittää?? Mahtava urakka sulla, mutta onnistuu sulta kyllä. :)
VastaaPoistaKiitos Näppi! Hokasin viime talvena että musta ei oo mun pimeän päivän juttu näin käsitöiden parissa. Silloin päätin että teen mustat sukat aina kesällä.
Poista